Communication, diversity and organizational culture:

discursive strategies employed by Exame magazine

Authors

Keywords:

Organizational Communication, Organizational Culture, Diversities, Discursive Strategies, Exame Magazine

Abstract

The aim of this article is to highlight the discursive strategies employed by Exame magazine to correlate the themes of diversity and organizational culture. To this end, we carried out a literature review, articulating concepts from an interface perspective, and methodologically, we oriented ourselves and based our procedures on some elements of discourse analysis, in order to identify discursive marks that reveal such strategies. As a result, we identified four main discursive strategies, which involve actions to resignify (accommodate) diversity in the organizational culture, with a view to its management and productivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sérgio Gabriel Fajardo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando em Comunicação (UFRGS) e bolsista CAPES. Mestre em Comunicação (UFRGS). Relações-Públicas (FEEVALE). Pesquisador membro do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder (GCCOP/UFRGS). E-mail: sfajardopoa@hotmail.com.

Bruno Vinhola, UFRGS

Professor e pesquisador na Fabico/UFRGS. Doutor em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGCOM/UFRGS) e integrante do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder (GCCOP). Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2016). Especialista em Planejamento em Comunicação e em Gestão de Crises de Imagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2012). Graduado em Comunicação Social / Jornalismo pelo Centro Universitário Metodista IPA (2011)

Rudimar Baldissera, UFRGS

Doutor em Comunicação Social. Mestre em Comunicação/Semiótica. Professor e pesquisador na Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação. Coordenador do Programa de Pós-Graduação
em Comunicação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bolsista produtividade do
CNPq. Líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação Organizacional, Cultura e Relações de Poder
(GCCOP) da UFRGS. 

References

ALVES, Mario Aquino; GALEÃO-SILVA, Luis Guilherme. A crítica da gestão da diversidade nas organizações. In: RAE – Revista de Administração de Empresas, São Paulo, EAESP, v. 44, n. 3, p. 20-29, jul./set. 2004.

BALDISSERA, Rudimar. Imagem-conceito: anterior à comunicação, um lugar de significação. 2004. Tese (Doutorado em Comunicação Social). Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre/RS, 2004.

____. Comunicação Organizacional: uma reflexão possível a partir do Paradigma da Complexidade. In: OLIVEIRA, Ivone de Lourdes; SOARES, Ana Thereza Nogueira (org.). Interfaces e tendências da comunicação no contexto das organizações. São Caetano do Sul - SP: Difusão, 2008b, p. 149- 177.

____. A teoria da complexidade e novas perspectivas para os estudos de comunicação organizacional. In: KUNSCH, Margarida M. Krohling (org.). Comunicação organizacional: histórico, fundamentos e processos. V. 01. São Paulo: Saraiva, 2009a, p. 135-164.

____. Comunicação, organizações e comunidade: disputas e interdependências no (re)tecer as culturas. In: III Congresso Brasileiro Científico de Comunicação Organizacional e Relações Públicas, 2009, São Paulo. Anais Abrapcorp 2009. São Paulo: Abrapcorp, 2009. Disponivel em: https://www.abrapcorp2.org.br/anais2009/pdf/GT2_Rudimar.pdf. Acesso em março de 2022.

_____. A comunicação no (re)tecer da cultura organizacional. In: Revista Latinoamericana de ciencias de la comunicación. 10, 52-62, 2011. Disponível em: http://revista.pubalaic.org/index.php/alaic/article/view/16. Acesso em março de 2022.

BALDISSERA, Rudimar; VINHOLA, Bruno. Midiatização e Comunicação Organizacional: aproximações tentativas. In: Revista Animus (Santa Maria, Online), v. 19, p. 22-39, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/39595. Acesso em março de 2022.

BENETTI, Marcia. Análise de Discurso como método de pesquisa em Comunicação. In: MOURA, Cláudia Peixoto de; LOPES, Maria Immaculada Vassallo de. Pesquisa em comunicação: metodologias e práticas acadêmicas / Porto Alegre; EDIPUCRS, 2016, 326 p.

FLEURY, Maria Tereza Leme. Gerenciando a diversidade cultural: experiências de empresas brasileiras. In: RAE – Revista de Administração de Empresas, São Paulo, EAESP, v. 40, n. 3, p. 18-25, jul./set. 2000.

GEERTZ, Clifford. Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: LTC – Livros Técnicos e Científicos Editora SA, 1989.

MORIN, Edgar. Método 3: o conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 1999.

_____. O Método 4: as ideias. Porto Alegre: Sulina, 2001.

_____. O método: as ideias. Porto Alegre: Sulina, 2005.

NETTO, Michel Nicolau. A diferença do discurso da diversidade. In: Revista Contemporânea. v.7, n.1, p. 39-61, jan.-jun. 2017.

ORLANDI, Eni P. Análise de Discurso: Princípio e Procedimentos. 8ª edição. Campinas: Pontes, 2009.

SCHEIN, Edgar H. Cultura organizacional e liderança. São Paulo: Atlas, 2009

TOTH, Elizabet. Gestão da comunicação em função da diversidade nas organizações. In.: KUNSCH, Margarida Krohling. Comunicação como fator de humanização nas organizações. São Caetano do Sul: Difusão, 2010, p. 125-134.

URIBE, Pablo Múnera. La idea de organización: una concepción amplia para una acción efectiva. Editorial comunicación. 2009.

Published

2024-11-18

How to Cite

FAJARDO, S. G.; VINHOLA, B. .; BALDISSERA, R. Communication, diversity and organizational culture: : discursive strategies employed by Exame magazine. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 22, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/70950. Acesso em: 19 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)