HUMAN BEING, THAT IS, WHITE MAN:
SOCIAL CONSTRUCTION OF HUMANITY IN FRANTZ FANON
DOI:
https://doi.org/10.7443/problemata.v13i3.65039Keywords:
Frantz Fanon, humanity, social construction, dehumanizationAbstract
This article aims to highlight the concept of sociogeny exposed by Silvia Wynter from the reading of Black skin, white masks, by Frantz Fanon. For this, we go through the process of dehumanization perpetrated against black people from colonization and enslavement. We will approach the double alienation that occurred in the relationship between black and white people, because, on the one hand, we have the neuroses developed by black people due to contact with the "white world" and, on the other hand, we have the white subject positioning himself as a model of being human. We will highlight the human influence on these changes and the need for analyzes that consider social determinations. Finally, we will indicate the role of narratives in the reformulation of the world.
Downloads
References
CAVALLEIRO, Eliane. Discriminação racial e pluralismo nas escolas públicas da cidade de São Paulo. In: Secretaria de educação continuada, alfabetização e diversidade (SECAD). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº. 10.639/03. Brasília: MEC/SECAD, 2005, p. 65-104.
EVARISTO, Conceição. Conceição Evaristo: “A questão racial não é para o negro resolver”. [Entrevista concedida a] Guilherme Padin. R7, 2019. Disponível em: https://www.geledes.org.br/conceicao-evaristo-a-questao-racial-nao-e-para-o-negro-resolver/?gclid=CjwKCAiA1JGRBhBSEiwAxXblwSaPF42yC2GmoyPXV87htBR__uc3hdZIA-sV-Bfz9cunAIFP2iR42BoC1M4QAvD_BwE. Acesso em: 07 fev. 2022.
FAGUNDES, H. P. P.; CARDOSO, B. L. C. Quinze anos de implementação da Lei 10639/2003: desafios e tensões no contexto da Base Nacional Comum Curricular. Revista Exitus, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 59-86, 2019. DOI: 10.24065/2237-9460.2019v9n3ID918. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/918. Acesso em: 17 fev. 2022.
FANON, Franz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FAUSTINO, Deivison. M. Frantz Fanon: Um revolucionário, particularmente negro. São Paulo, SP: Ciclo Contínuo, 2018.
FAUSTINO, Deivison. M. Frantz Fanon: capitalismo, racismo e a sociogênese do colonialismo. Revista SER Social, v. 20, n. 42, p. 148-163, jan./jul., 2018b.
HARRIS, J. E. A diáspora africana no Antigo e no Novo Mundo. In: OGOTT, Bethwell Allan (ed.) História Geral da África V. Brasília: UNESCO/Ministério da Educação do Brasil/ USC, 2010.
HOOKS, bell. Olhares Negros: Raça e Representação. São Paulo: Editora Elefante, 2019.
INIKORI, Joseph E. A África na história do mundo: o tráfico de escravos a partir da África e a emergência de uma ordem econômica no Atlântico. In: OGOTT, Bethwell Allan (Ed.) História Geral da África V. Brasília: UNESCO/Ministério da Educação do Brasil/ USC, 2010, p. 91- 134.
M’BOW, M. Amadou Mahtar. Prefácio. In: KI-ZERBO, Joseph (ed.). História Geral da África I: Metodologia e Pré-História da África. 2. ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010.
MAZAMA, Ama. A Afrocentricidade como novo paradigma. In: NASCIMENTO, Eisa Larkin (Org.). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Selo Negro, 2009, p. 111-128.
MORRISON, Toni. O olho mais azul. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MORRISON, Toni. Romantizando a escravidão. In: MORRISON, Toni. A origem dos outros: seis ensaios sobre racismo e literatura. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: Colección Sur Sur, 2005, p.116-142.
SANTOS, S. A. dos. A Lei nº 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do Movimento Negro. In: BRASIL. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se Negro. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
WYNTER, Silvia. Towards the sociogenic principle: Fanon, the puzzle of conscious experience, of identity and what it's like to be black. In: DURÁN-COGAN, M.; GÓMEZ-MORIANA, A. (Org.), National identities and socio-political changes in Latin America. New York, NY: Routledge, 2001, p. 30-66.
WYNTER, Silvia. Sylvia Wynter: An Oral History. [Entrevista concedida a] Natalie Marine-Street, Stanford, CA: Stanford Historical Society, Nov 2017, 103 min. Audio.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bianca Pereira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
-
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).