MEDIA AND SOCIAL ACCELERATION:

RELATIONSHIPS BETWEEN THE TRANSFORMATIONS OF THE MEDIA AND THE PERCEPTION OF TIME IN HYPERMODERNITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v15i2.69695

Keywords:

Media, Social Acceleration, Hypermodernity

Abstract

The aim of this article is to discuss the relationship between the use of the media and the production of social acceleration in Hypermodernity. This debate will be based on two fronts, Marshall Mcluhan's media theory and Hartmut Rosa's questions about social acceleration. Based on these theories, we seek to understand how the use of media affects the hypermodern human's perception of time. It is, therefore, a bibliographical review of concepts and exploratory research on these two fronts of thought, to verify the relationships between the means of communication and acceleration, starting from the hypothesis that the use of these means affects the perception of time in Hypermodernity. This theoretical crossover between Mcluhan's media theory and the concept of acceleration presented by Rosa is justified, as this vision can serve to analyze various social phenomena that stand out in hypermodern society, considering that it brings the issue of time perception closer together, with the issue of transformations caused by the use of the media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricio Dugnani, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Professor e tutor de pesquisa do Centro de Comunicação e Letras - CCL da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Doutor em Comunicação e Semiótica PUC/SP. Mestre em Comunicação e Semiótica PUC/SP. Bacharel em Artes Plásticas pela Unesp. Professor nas áreas de Comunicação e Artes da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professor de Artes do Colégio Giordano Bruno. Pesquisador dos grupos de pesquisa Linguagens e Narrativas Interculturais (CNPQ) e Linguagem, Sociedade e Identidade: estudos sobre a mídia - LISEM - (CNPQ), da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Pesquisador e Autor de livros, capítulos, artigos científicos com os seguintes temas: Comunicação, Meios de Comunicação, Artes, Semiótica, Cultura, Interculturalidade, Pós-modernidade, Hipermodernidade, Globalização, Barroco, Azulejaria. Livros publicados: A Herança Simbólica na Azulejaria Barroca (2012), O Livro dos Labirintos (2004). Autor e Ilustrador de livros infantis com os seguintes títulos: Ovelhas e Lobos (2002), Beleléu (2003/ PNLD 2004), O Seu Lugar (2005/ PNLD 2006), Um Mundo Melhor (2006), Beleléu e os Números (2009), Beleléu e as Cores (2010), Beleléu e as Formas (2011), Beleléu e as Palavras (2014), O que é preciso para voar (2020). 

References

BAUMAN, Z. Retrotopia. Rio de Janeiro: Zahar. 2017.

BERNARDINO, L. G., OLIVEIRA, F. S. de, MORAES, R. de. O papel da emoção na percepção de tempo. Uma revisão sistemática do estado da arte. Cérebro & Mente: Interações, v. 14 n. 3. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/psicologiaempesquisa/article/view/30383.

COELHO, J. T. Semiótica, Informação e Comunicação. São Paulo: Perspectiva. 2012.

DUGNANI, P. Seriado e Aceleração: Compressão do espaço e tempo na Hipermodernidade: Série e Aceleração: Compressão do Espaço e do Tempo na Hipermodernidade. Razão e Palavra, [S. l.] , v. 27, não. 116, pág. 119–131, 2023. DOI: 10.26807/rp.v27i116.2002. Disponível em: https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/2002.

DUGNANI, P. Hipermodernidade e a desaceleração do ritmo de vida provocada pela pandemia de Covid-19. Revista Comunicação & Inovação, v. 21 n. 47. 2020. Disponível em: https://seer.uscs.edu.br/index.php/revista_comunicacao_inovacao/article/view/7117/3190.

DUGNANI, P. Visões do Tempo: reflexões sobre as representações do tempo. Revista Brasileira de História da Mídia, VOL. 8 | No 2 | jul./dez. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/9266.

FILGUEIRAS, A. e STULTS-KOLEHMAINEN, M. The Relationship Between Behavioural and Psychosocial Factors Among Brazilians in Quarantine Due to COVID-19. 2020. Disponível: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3566245.

FIORIN, J. L. As Astúcias da Enunciação. São Paulo: Ática, 1996.

LIPOVETSKY. G. Felicidade Paradoxal. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MATOS, O. Tempo sem Experiência. Território do Conhecimento. Youtube. 2007. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=pVXl6c_MiAM&t=1880s.

MCLUHAN, M. Os Meios de Comunicação como Extensões do Homem. Cultrix: São Paulo, 2016.

ROSA, H. Aceleração e Alienação. Vozes: Petrópolis, 2022.

ROSA, H. Aceleração: a transformação das estruturas temporais na Modernidade. São Paulo: Unesp, 2019.

Published

2024-10-30

Issue

Section

Papers