PHILOSOPHY DIDACTICS IN BRAZIL:

HISTORY AND PERSPECTIVES IN FOCUS

Authors

  • Elisete Medianeira Tomazetti UFSM

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v15i1.70219

Keywords:

Philosophy Teaching, Didactics of Philosophy, Philosophy Graduation Course, Formative Orientation

Abstract

The ideas that compose the following article were presented, by its author, in the VII Meeting of the Work Group: ANPOF - Philosophize and teach to philosophize, realized in august 2023, in Santa Maria Federal University, in the thematic board: Philosophy Teaching and Didactics’ of Philosophy: proximations and estrangements. Also took place in these board the professor Laura Agratti, from Mar del Prata University, Argentina and the professor Geraldo Balduíno Horn, from Paraná Federal University, (by videoconference). Thereby, this article analyses the didactic of philosophy as knowledge and as subject, also highlighting some conditions that allowed the emergence of certain relations between Philosophy and Teaching, as well as between Philosophy and Didactics (General and Philosophical), in specific moments of Brazilian educational history. The studies from the professor Laura Agratti (2008a; 2008b), dedicated to identify and problematize the changes that occur in the ways of conceive the formation of philosophy teachers in Argentina, from the XX century, were the inspiration source for the ideas here presented. Therefore, as a partial result from our investigation, we present and problematize in the final section of the article three orientations the has been sustaining the philosophy teacher’s formation for high school in Brazil. Are they: didactics orientation, philosophical didactic orientation and the fundamental orientation, also known as – Philosophy of the Philosophy Teaching.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGRATTI. Laura. Apuntes para pensar un giro copernicano en el enseñar a enseñar filosofia. In: GRAU, Olga; BONZY, P. (Org.). Grafias filosóficas. Problemas actuales. Universidad del Chile: UNESCO, 2008a.

AGRATTI. Laura. A orientação de fundamento: uma perspectiva problematizadora para a formação de professores de filosofia. In: KUIAVA, Evaldo Antônio; SANGALLI, Idalgo José; CARBONARA, Vanderlei (Org.). Filosofia, formação docente e cidadania. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2008b.

CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. 24. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

CERLETTI, Alejandro. Ensino da filosofia e filosofia do ensino filosófico. In: GALLO, Silvio; CORNELLI. Gabriele; DANELON, Márcio (Org.). Filosofia do ensino de filosofia. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

DELIZOICOV, Demétrio. Conhecimento, tensões e transições. 1991. 214 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

FAVARETTO, Celso. A filosofia e seu ensino: entrevista com Celso Favaretto (com Marcelo Carvalho). In: CARVALHO, Marcelo; CORNELLI, Gabriele (Org.). Ensinar Filosofia. Vol. 2. Cuiabá: Central do Texto, 2013.

FÁVERO, Maria de Lourdes (Coord.). Faculdade Nacional de Filosofia: caminhos e descaminhos. Rio de Janeiro: Editora UFRJ/INEP, 1989. V. 4.

GALAZZI, Laura. ¿Es posible una didáctica de la filosofía inmanente? In: PULIDO CORTÉS, Óscar; ESPINEL BERNAL, Óscar Orlando; GÓMEZ MENDOZA, Miguel Ángel (Org.). Filosofía y ensenãnza: miradas em Iberoamérica.Tunja: Editorial UPTC, 2018. 362 p.

GALLO, Sílvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas, SP: Papirus, 2012.

GALLO, Sílvio; CORNELLI, Gabriele; DANELON, Márcio (Org.). Filosofia do Ensino de Filosofia. Petrópolis: Vozes, 2003.

GARCIA, Maria Manuela Alves. O campo da didática no ensino superior: um enfoque sócio-histórico. Educação e Realidade, v. 20, n. 1, p. 73-91, jan./-jun. 1995.

GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz um filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

OBIOLS, Guillermo. Uma introdução ao ensino da filosofia. Tradução de Silvio Gallo. Ijuí: Editora da Unijuí, 2002.

RIBAS, Maria Alice et all. (Org.). Filosofia e ensino: filosofia na escola. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2005.

RODRIGO, Lídia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira. Produção discursiva sobre ensino e aprendizagem filosófica. Educar em Revista, Curitiba, n. 46, out./dez. 2012.

VELASCO, Patrícia Del Nero. O estatuto epistemológico do Ensino de Filosofia: uma discussão da área a partir de seus autores e autoras. In: Pro-Posições, Campinas, SP, v. 33, e20200018, 2022.

Published

2024-06-30

Issue

Section

O CAMPO DO ENSINO DE FILOSOFIA E A DIDÁTICA DA FILOSOFIA

Most read articles by the same author(s)