SOBRE A RELAÇÃO ORIENTANDOS-ORIENTADORES E METODOLOGIA DE PESQUISA: UMA INVESTIGAÇÃO NO ÂMBITO DE UM PROGRAMA DE MESTRADO PROFISSIONAL NO BRASIL

Authors

  • Wallace Dantas Universidade Federal de Campina Grande
  • Eliete Correia dos Santos Eliete Correia dos Santos Universidade Estadual da Paraíba / Universidade Federal de Campina Grande http://orcid.org/0000-0002-5491-5711

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2021v16n2.58814

Keywords:

Metodologia científica., Relação Orientador-orientando., Mestrado profissional.

Abstract

This article aims to show the methodological foundations of an ongoing research carried out in the Master of the Graduate Program in Language and Teaching - PPGLE of UFCG, which investigates the supervisor-supervisor relationship in a professional master's degree at a Brazilian public university, the from the following question: how does the orientation process, advising the advisor, occur at ProfLetras / UFCG-CFP? In this sense, in the light of the ideas of the Bakhtin Circle, the context of the research is presented. In a second step, the entire methodological path used to generate the data is explained, as well as a description of the analysis categories. It is believed that this report of the methodological steps can collaborate for the study of scientific methodology to think about a set of planned actions from the survey of questions, hypotheses or problems to the procedures of data collection and analysis, as designing a research methodologically is so challenging as it outlines its scientific object, as it requires the proof of phenomena through systematic and verifiable methods and techniques around what we propose to study. It is concluded that research on social relations in the academic context of teacher training in basic education, proposing solutions to the daily problems found in classrooms, is a vast field of investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliete Correia dos Santos Eliete Correia dos Santos , Universidade Estadual da Paraíba / Universidade Federal de Campina Grande

Pós-doutorado em Educação Contemporânea pela UFPE - PNPD-CAPES. Doutora em Linguística pelo PROLING/UFPB. Concluiu o doutorado sanduíche (Estágio Avançado de Doutoramento), na Universidade do Porto - PT, na interface com o Curso de Ciência da Informação e Linguística. Mestre em Linguagem e Ensino pela UFCG. Possui graduação em Letras pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caruaru. Atualmente é professora da Universidade Estadual da Paraíba - do Curso de Arquivologia. Profa. Colaboradora do PPGLE-UFCG e do PPGFP- UEPB. Experiência na área de Linguística, Tecnologias Educacionais e Arquivologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguagem e Arquivologia, tecnologias educacionais, gêneros acadêmicos, linguagem e ensino, letramento, estudos Bakhtinianos. No momento, seu objeto de dedicação e estudo é a produção escrita dos gêneros acadêmicos com ênfase nos estudos bakhtinianos. O realce de pesquisa e extensão está no campo da Arquivologia e Linguística, no desenvolvimento do Projeto SESA (Seminários de Saberes Arquivísticos), cujo trabalho é realizado em cooperação acadêmica internacional com a Universidade do Porto, Universidade de Coimbra e o Instituto Politécnico do Porto. Líder do grupo de pesquisa Arquivologia e Sociedade - GPAS cuja linha de pesquisa é Arquivo, Linguagem e Memória. Também é membro do Grupo de Pesquisas em Linguística Enunciativa e Sócio-Interacional - GPLEI, atuando na linha Linguagem, ensino e tecnologia.

Published

2021-12-10

How to Cite

Dantas, W., & Eliete Correia dos Santos , E. C. dos S. . (2021). SOBRE A RELAÇÃO ORIENTANDOS-ORIENTADORES E METODOLOGIA DE PESQUISA: UMA INVESTIGAÇÃO NO ÂMBITO DE UM PROGRAMA DE MESTRADO PROFISSIONAL NO BRASIL. PROLÍNGUA, 16(2), 31–44. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-9979.2021v16n2.58814