Thematic trends of curriculum areas in the archivology course at ufpb
analysis in Works of Course Conclusion (2011 – 2019)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2318-6186.2020v8n1.55111Keywords:
Projeto Político Pedagógico, Áreas Curriculares, Trabalho de Conclusão de Curso, Arquivologia UFPBAbstract
It aims to identify as thematic trends of the curricular areas of the Course Conclusion Papers presented in the Undergraduate Course in Archivology at the Federal University of Paraíba in the period from 2011 to 2019. Methodologically, the research has a mixed approach, that is, quantitative and qualitative, of the descriptive type. Data collection took place through investigations carried out on the institution's website, more specifically in the online repository. It identifies the curricular areas addressed in the researches through a meticulous reading of the titles, keywords and, mainly, of the summaries of the Conclusion of Course Work, giving the necessary contribution for the knowledge of the themes in the light of the Pedagogical Political Project of the Course of Bachelor of Archivology. It identifies a universe of 245 works defended until the year 2019. Finds that the Document Management curriculum area is a trend in the course, since it covers topics necessary for the implementation of archival practices in organizations and presents itself as a topic to be researched by academics who are interested in it. The area with the lowest research index in the course is the Organization and Treatment of Archival Information, something that draws attention when considering that it is one of the thematic areas essential for the impact of archival practice on the part of professionals.
Downloads
References
CRIVELLO, Renato; BIZELLO, Maria Leandra. A história da Arquivologia no Brasil (1838-2012). Fuentes, La Paz, agosto/2012, v.6, n.21. Disponível em: http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/fdc/v6n21/v6_n21_a05.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5ª Ed. São Paulo, Atlas, 1999.
JARDIM, José Maria. A pesquisa em Arquivologia: um cenário em construção. In: VALENTIM, Maria Lígia Pomim. Estudos avançados em Arquivologia (Org.). Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 135-154.
LOPES, André Porto Ancona. A formação de arquivistas no Brasil: notas para um debate. In: VALENTIM, Maria Lígia Pomim.. Estudos avançados em Arquivologia (Org.). Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 181-196.
MARQUES, Angélica Alves da Cunha; et al. A pesquisa em Arquivos e Arquivologia no Brasil: análise dos grupos de pesquisa certificados pelo CNPq. In: VENÂNCIO, Renato Pinto; SILVA, Welder Antônio; NASCIMENTO, Adalson. (Org.). Ensino e pesquisa em arquivologia: cenários prospectivos. Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação, 2018. p. 489-506.
MARQUES, Angélica Alves da Cunha. Cursos de Arquivologia no Brasil: adaptações curriculares. In: VENÂNCIO, Renato; NASCIMENTO, Adalson. Universidades & Arquivos: gestão, ensino e pesquisa. (Orgs.). Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2012, p. 163-188.
PRET, Raquel Luise; CORDEIRO, Rosa Inês de Novais. Classificação, descrição e indexação em arquivos: diferenças e aproximações possíveis. In: BARROS, Thiago Henrique Bragato; SANTOS JÚNIOR, Robero Lopes dos; CÂNDIDO, Gilberto Gomes (Org.). A pesquisa e o ensino na Arquivologia: perspectivas na era digital. Belém: UFPA, 2019. p. 30 – 40.
SORDI, José Osvaldo. Elaboração de pesquisa científica: seleção, leitura e redação. São Paulo: Saraiva, 2013.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Departamento de Ciência da Informação. Projeto político pedagógico do curso de graduação em Arquivologia. João Pessoa, 2008. 72 p.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução 41/2008. Cria o Curso de Arquivologia, modalidade Bacharelado, do Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Campus I, UFPB. Disponível em: http://www.ccsa.ufpb.br/arqv/contents/menu/legislacao Acesso: 08 de jul. de 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução 42/2008. Aprova o Projeto Político-Pedagógico do Curso de Graduação em Arquivologia, na modalidade Bacharelado, do Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Campus I, UFPB. Disponível em: http://www.ccsa.ufpb.br/arqv/contents/menu/legislacao Acesso: 08 de jul. de 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Coordenação do Curso de Arquivologia. Resolução 02/2012. Regulamenta a realização do Trabalho de Conclusão de Curso no âmbito do Curso de Graduação em Arquivologia do CCSA/UFPB. Disponível em:
Disponível em: http://www.ccsa.ufpb.br/arqv/contents/menu/legislacao Acesso: 08 de jul. de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os Autores mantêm os direitos autorais e concedem à Archeion Online, o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons, permitindo o compartilhamento sem fins lucrativos de sua obra pelo seu uso/citação de modo referenciado (com reconhecimento da autoria e publicação nesta revista).