CONHECER PARA INTERVIR: diagnóstico do IFPB-João Pessoa para realização de atividades do PIBID/Sociologia UFPB

Authors

  • Rita de Cássia Melo Santos UFPB
  • Adriano Felix da Silva UFPB
  • Aline Toledo UFPB
  • Brenno Ricardo Ramos de Medeiros UFPB
  • Franklyn Sizernando Liberato (Ayra Liberato) UFPB
  • Marcelo Cadore UFPB
  • Paula Cristina Cavalcante UFPB
  • Roberta do Nascimento Mello UFPB
  • Selma de Souza Cabral UFPB
  • Tyago Carneiro Mendes UFPB
  • Valter Gomes Silva UFPB
  • Adolfo Wagner IFPB

DOI:

https://doi.org/10.46906/caos.n24.51008.p16-38

Keywords:

PIBID, IFPB/João Pessoa, Ensino Técnico Integrado ao Médio, Ensino de Sociologia

Abstract

This work intends to present the results obtained with the diagnosis carried out for the Brazilian Teaching Initiation Program (PIBID/Sociology/UFPB) at the Federal Institute of Paraíba (IFPB), Campus Jaguaribe. Performed in 2018 by all members of PIBID/Sociology/UFPB, the diagnosis sought to produce material that would allow a broad view of the Institute and that could be consulted by us and future researchers. In this way, the diagnosis is intended to be a material for recognition by the IFPB and support for researchers who wish to develop projects at the Institute. The diagnosis consists of five major items: 1 - Physical structure of the Institute; 2 - Identification and analysis of teaching material used in the discipline of Sociology; 3 - Characterization of the functioning of the high school integrated to the technician, 4 - Survey of the working memory of the IFPB Jaguaribe; and 5 - Identification and analysis of student movements present on campus.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rita de Cássia Melo Santos, UFPB

Possui graduação em História pela Universidade Federal de Pernambuco (2007), mestrado e doutorado em Antropologia Social pelo PPGAS/MN/UFRJ (2016). Tem experiência em diversas instituições de pesquisa e ensino, dentre elas: pesquisadora colaboradora do Museu de Astronomia e Ciências Afins (Mast), docente da Universidade Federal Fluminense e professora-tutora presencial de história da Fundação Centro de Ciências e Educação Superior à Distância do Estado do RJ. Atualmente é professora adjunta do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal da Paraíba. Tem experiência na área de História e Antropologia, com ênfase nos seguintes temas: imagens, museus, coleções etnográficas e educação.

Adriano Felix da Silva, UFPB

Aluno do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Aline Toledo, UFPB

Aluna do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Brenno Ricardo Ramos de Medeiros, UFPB

Aluno do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Franklyn Sizernando Liberato (Ayra Liberato), UFPB

Aluno do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Marcelo Cadore, UFPB

Aluno do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Paula Cristina Cavalcante, UFPB

Aluna do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Roberta do Nascimento Mello, UFPB

Aluna do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais da UFPB.

Selma de Souza Cabral, UFPB

Aluna do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Tyago Carneiro Mendes, UFPB

Aluno do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Valter Gomes Silva, UFPB

Aluno do Curso de Licenciatura em Ciências Sociais/UFPB.

Adolfo Wagner, IFPB

Professor do Instituto Federal da Paraíba (IFPB).

Published

2020-05-17

Issue

Section

DOSSIÊ POR DENTRO DO IFPB: conhecer e expressar