A promise is a promise, isn’it?

Consumer discourse and the challenges of cohabitation in the ecology of organizational communication– O Reclame AQUI

Authors

  • Marcelo Pereira da Silva Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n1.45491

Keywords:

Ecologia da Comunicação; Discurso; Consumidor; Decepção; Promessa

Abstract

The consumer society draw up on ambivalent bases: The contemporary consumer runs from the promise of advertising happiness to the deception. The new forms of socialization, connections and interactivities generated by the communication ecology brought into the necessity of manage the differences and encouraging the respect of alterities. Through the Discourse Analysis, we deduce some meanings of frustration that populate the enunciations of the subject enrolled in the platform Reclame AQUI, infering that the cohabitation as one of the greatest challenges of this century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Pereira da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Pós-Doutor em Comunicação pela Universidade Estadual Paulista/Bauru. Professor permanente do Mestrado Interdisciplinar em Linguagens, Mídia e Arte e do curso de Relações Públicas da PUC-Campinas. Membro do grupo de pesquisa "Sociedade Midiatizada: Processos, Tecnologia e Linguagem" da PUC-Campinas.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Zahar, 1999.

__________________. Identidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

__________________. Vida para consumo: A transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

__________________. A arte da vida. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

__________________. A ética é possível num mundo de consumidores? Rio de janeiro: Zahar, 2011.

_________________. Danos colaterais: desigualdades sociais numa era global. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

BRANDÃO, Helena Nagamine. Enunciação e construção do sentido. In: FÍGARO, Roseli (Ed.). Comunicação e Análise do Discurso. São Paulo: Contexto, 2012.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. Tradução Ângela S. M. Corrêa. São Paulo: Contexto, 2006.

_________. Linguagem e discurso: Modos de organização. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

CHARAUDEAU, Patrick; MAINGUENEAU, Dominique. Dicionário de análise do discurso. Coordenação da tradução Fabiana Komesu. São Paulo: Contexto, 2004.

DI FELICE, Massimo. Do público para as redes: a comunicação digital e as novas formas de participação social. São Caetano do Sul: Difusão, 2008.

___________. Net-ativismo – da ação social para o ato conectivo. São Paulo: Paulus, 2017.

FIORIN, José Luiz. Polifonia textual e discursiva. In: BARROS, Diana Luz Pessoa; FIORIN, José Luiz (Orgs.). Dialogismo, polifonia, intertextualidade: em torno de Bakhtin. São Paulo: Edusp, 2003.

LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Barcarolla, 2004.

____________. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Barueri: Manole, 2005.

____________. A sociedade da decepção. Barueri: Manole, 2007.

MAINGUENEAU, Dominique. Cenas da enunciação. São Paulo: Parábola, 2008.

MORIN, Edgar. A via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2015.

PÊCHEUX, Michel. Análise de Discurso. (Textos escolhidos por Eni Puccinelli Orlandi). Campinas: Pontes, 2012.

PINTO, Milton José. Comunicação e discurso: introdução à análise de discursos. 2ª ed. São Paulo: Hacker, 2002.

RUBLESCKI, Anelise; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Ecologia da Mídia. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2013.

SANTAELLA, Lúcia. A ecologia pluralista da comunicação: conectividade, mobilidade ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.

SCOLARI, CARLOS A. Más allá de McLuhan: Hacia una ecología de los medios. In: RUBLESCKI, Anelise; BARICHELLO, Eugenia Mariano da Rocha. Ecologia da Mídia. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2013.

_______________. Ecología de los Medios. Mapa de um nicho teórico. Quaderns del CAC, Vol.13, n.1, 2010.

TERRA, Carolina Frazon. Usuário-mídia: a relação entre a comunicação organizacional e o conteúdo gerado pelo internauta nas mídias sociais. 2011. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-02062011-151144/>. Acesso: 28 jul.2016.

WOLTON, Dominique. É preciso salvar a comunicação. São Paulo: Paulus, 2006.

Published

2020-09-30

How to Cite

PEREIRA DA SILVA, M. A promise is a promise, isn’it? Consumer discourse and the challenges of cohabitation in the ecology of organizational communication– O Reclame AQUI. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 228–246, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n1.45491. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/cm/article/view/45491. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Articles - Media and Consumption

Most read articles by the same author(s)