Librarian competencies in a School Library Network for the State of Santa Catarina, Brazil

Authors

  • Eliane Fioravante Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGInfo)da Informação, Programa de Pós-Graduação, Florianópolis, SC, Brasil http://orcid.org/0000-0003-1414-3099
  • Miriam Vieira da Cunha Universidade Federal de Santa Catarina https://orcid.org/0000-0002-9689-8403

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n3.52219

Abstract

In a study resulting from the approval in 2010 in Brazil, of a federal law that requires every Brazilian school to have a library, the librarians in the state of Santa Catarina conceived a management model to attend the school libraries of the public system of this state. Based on this model we seek to broaden the discussion on the librarian's role in order to increase jobs in Brazilian schools, leading us to raise some questions about the powers and duties of this professional in a school network. Thus, we try to open the debate on the librarian's role in basic education, on the limits and possibilities of this professional activity, on the information needs of the school community, and on the involvement of the professional class with this theme. The expansion of these professionals in the school environment contributes to a greater visibility of their performance in the Brazilian education scene. Given this reality, this article deals with the Santa Catarina educational context, the librarian's role in the system of professions, and finally, on the skills of this professional in a network model.

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Author Biographies

Eliane Fioravante, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGInfo)da Informação, Programa de Pós-Graduação, Florianópolis, SC, Brasil

Professora no Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação (PPGInfo), Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), na linha pesquisa Informação, Memória e Sociedade.

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).

Bacharela em Biblioteconomia pela UFSC, com experiência profissional na rede pública de educação básica.

Coordenou o Grupo de Bibliotecários da Área Escolar de Santa Catarina por duas gestões (2002-2004/2008-2009).

Colabora nas discussões e estudo de uma rede de bibliotecas escolares para SC, e dentre outras coisas pertinentes à biblioteconomia e a educação básica, sobre a formação e competencia do bibliotecário para atuar na educação básica

Até 2017 tem os nomes GARCEZ, Eliane Fioravante, e FIORAVANTE GARCEZ, Eliane, nas referências bibliográficas.

Miriam Vieira da Cunha, Universidade Federal de Santa Catarina

Tem graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestrado em Informação Científica na École des Hautes Etudes en Sciences Sociales, Paris, França. Doutorado em Informação científica e técnica no Conservatoire National des Arts et Metiers, Paris, França. Pós-doutorado na Universidad Carlos III de Madrid. Professora no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com pesquisas e orientações de mestrado e doutorado sobre: profissional da informação e formação profissional. Participa do Grupo de Pesquisas NEIMCOC.

Published

2020-09-29

How to Cite

Fioravante, E., & Cunha, M. V. da. (2020). Librarian competencies in a School Library Network for the State of Santa Catarina, Brazil. Informação &Amp; Sociedade, 30(3), 1–15. https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n3.52219

Issue

Section

Artigos de Revisão