Serviços informacionais: aspectos históricos e conceituais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n3.52634

Abstract

The objective is to identify points of convergence and / or divergence in the theoretical and methodological assumptions of studies on information services in libraries. Specifically, it aims to discuss the historical aspect of studies focused on information services and describe the main concepts of information services, problematizing their theoretical-practical aspect. It is justified by the need to verify, in the scientific literature, the epistemological configurations related to studies in information services in libraries, linked not only to their historicity, but also to their relationship with other areas and the characterization of current concepts and approaches. This is an exploratory comparative and analytical study. It resulted in the identification of the epistemological adherence of Information Science - CI to Information Services. It concludes that the information services are modified according to social demands, adapt and offer resources, seeking more and more to approach users. Current studies address the co-creation of value in the user-library relationship, considering a universe of complexity, where products and services merge in the midst of increasingly disruptive advances in information technologies. In the conceptual aspect, it was concluded that there is a difficulty in definition, since the information services are characterized as “middle activity”. However, it is believed that, for epistemological purposes, studies should consider conceptual specificities from the socio-historical context of the scientific and practical production of the activity and issue.

Keywords: Epistemology of Information Science. Information Services.

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Author Biographies

Murilo Mauro Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) na Universidade Federal de Santa Catarina. Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016). Especialista em Engenharia da Qualidade pela Universidade Educacional de Santa Catarina (2014). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009)

Cezar Karpinski

Professor Associado I da Universidade Federal de Santa Catarina onde atua nos cursos de graduação em Arquivologia, Biblioteconomia e Ciência da Informação, e no curso de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Bacharel em Filosofia, mestre e doutor em História. Atuação e pesquisa na área de Ciência da Informação, nas interfaces: Informação e Memória; Estudos históricos e epistemológicos da Ciência da Informação; História dos Arquivos e das Bibliotecas; Patrimônio cultural, natural e documental; Conservação Preventiva. Ciência da Informação e Interdisciplinaridade; Gestão da Informação e do Conhecimento. Na área de História é especialista em História e Meio Ambiente, Rio Iguaçu (Séculos XIX e XX), Patrimônio Ambiental, Cataratas e Parque Nacional do Iguaçu, Hidrelétricas e História Oral.

Gregório Varvakis

Professor titular da Universidade Federal de Santa Catarina, Depto de Engenharia do Conhecimento atuando no ensino da graduação ( Engenharias e Ciência da Informação ) e nos programas de Pógraduação de Engenharia e gestão do conhecimento e Ciencia da Informação  Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1982) e doutorado em Manufacturing Engineering - Loughborough University of Technology (1991).

Published

2020-08-23

How to Cite

Silveira, M. M. ., Karpinski, C., & Varvakis, G. (2020). Serviços informacionais: aspectos históricos e conceituais. Informação &Amp; Sociedade, 30(3), 1–27. https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4783.2020v30n3.52634

Issue

Section

Relatos de Experiência