Reputation Risk Management through the Triple Bottom Line – A study in a Higher Education Institution

Authors

  • Marinei Abreu Mattos Guarise UNIVERSIDADE REGIONAL DE BLUMENAU UNIVESIDADE POSITIVO
  • Glaucius André França UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PARANÁ

Keywords:

Higher Education Institutions; Risk; Sustainability; Triple Bottom Line.

Abstract

ABSTRACT

Objective: To investigate how the use of the Triple Bottom Line (TBL) concept can help manage the reputational risk of a distance HEI.

Method: The case study method was used, adapting the data collection instruments used in the studies by Duarte (2015) and Unglaub, Santos and Santos (2021).

Main Results: The results show that the IES has sought a sustainable balance by trying to apply the TBL concepts, however, it is perceived that the economic pillar is more worked than the others, there is a concern of the IES regarding its intangible assets that can impact the management of reputational risks, until the present moment there was no record of control policies for intangible assets.

Contributions: Professionally, this study contributes by dealing with risk management that is linked to the continuity of the institution, socially, as sustainability is required in the business environment as a good governance practice, and academically, by expanding views on the association of the Triple Botton Line associated with the risk of business reputation.

Originality and/or relevance: The lack of attention to the TBL pillars may affect the IES's reputational risk management given the volume of intangible assets operationalized by the nature of the IES's operation in such a way that it will reflect on the effective controls that seek their maintenance and loyalty.

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Author Biographies

Marinei Abreu Mattos Guarise, UNIVERSIDADE REGIONAL DE BLUMENAU UNIVESIDADE POSITIVO

Doutoranda em Contabilidade pela Universidade Regional de Blumenau .Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná (2008).Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Paraná. Professora de graduação e Pós Graduação em EAD dos cursos de Contabilidade, Administração e tecnólogos .Técnica responsável - Guarise Assessoria Contábil & Jurídica. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas:Contabilidade Gerencial, Empresas Prestadoras de Serviços (EPSs), Metodologias Ativas aplicadas no curso de Ciências Contábeis, O ensino superior e suas práxis.

Glaucius André França, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO PARANÁ

Doutor em Ciências Contábeis e Administração pela Universidade Regional de Blumenau (FURB), Mestre em Ciências Contábeis e Atuariais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), Especialista em Controladoria e Finanças pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), e, Bacharel em Ciências Contábeis pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR).Professor efetivo do Ensino Público Superior, com dedicação exclusiva TIDE, vinculado ao Centro de Ciências Sociais Aplicadas do Departamento de Ciências Contábeis, da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus Apucarana/PR.Docente pesquisador e extensionista nas áreas/disciplinas de: Auditoria, Controladoria, Contabilidade de Custos, Sistema de Informação e Prática Trabalhista

Published

2023-07-31

How to Cite

Guarise, M. A. M., & França, G. A. . (2023). Reputation Risk Management through the Triple Bottom Line – A study in a Higher Education Institution. Prosppectus - Perspectivas Qualitativas Em Contabilidade E Organizações, 3(1), 61–81. Retrieved from https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/prosp/article/view/67425

Issue

Section

Artigos de Pesquisa