For a Local History: Experience reports in teacher education in History

Authors

  • Luciana Meire Gomes Reges Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.58852

Keywords:

Local History, History teaching, Experience reports

Abstract

This study has as its locus the discipline of Supervised Internship II – Heritage Educational Action, from the History Degree course, and the links it has with Local History. The objective is to analyze the mechanisms that intertwine theory and practice in the approach of Local History, through the problematization of the experience reports of Professor Gustavo D'Almeida Lobo (Department of History – Fafidam / UECE), whose methodological motto is the time frame between the years 2010 and 2020, a period in which the teacher carried out educational activities in higher education. For this, it is considered basic to constitute analyzes on the relationship between practice and theory, making it possible to construct analyzes on Local History as a challenging proposal for the Teaching of History. The reports of a dean of experiences make it possible to perceive to what extent the place is related to other historical experiences, which may be local and / or macro. And so, making connections between historical knowledge (Written History) and everyday life (Experienced History). Therefore, it is worth stating that the teaching experience enables a rich scenario of reflection and debate, in which theory and practice are inseparable mechanisms of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Meire Gomes Reges, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda em História Social pela Universidade Federal do Ceará (UFC), mestre em História Social pela Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Teoria, Metodologia e Ensino pelo Instituto Federal do Ceará e em História e Cultura Afrobrasileira pela Faculdade de Selvíria (FAS). Email: lucianamgreges@gmail.com.

References

ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. Violar Memórias e Gestar a História: Abordagem a uma problemática fecunda que torna a tarefa do historiador um ‘parto difícil’. In: ALBUQUERQUE JÚNIOR, Durval Muniz de. História: a arte de inventar o passado. Ensaios de teoria da história. Bauru, SP: Edusc, 2007. p. 39-52.

BRASIL. Secretaria de educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história e geografia. Brasília: MEC/SEF,1997.

BITTENCOURT, Circe. O livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. (Tese de doutorado, Universidade de São Paulo). São Paulo: USP, 1993.

CALLAI, Jaime Luiz (org.) Área de Estudo Sociais; Metodologia. Ijuí: Livraria UNIJUÍ Editora, 1986.

CERRI, Luis Fernando. Os conceitos de consciência histórica e os desafios da didática da história. Revista de História Regional v. 6, n. 2, p 93-112, 2001.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do cotidiano. Artes de fazer. Trad. de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, Vozes, 1994.

HORTA, Maria de Lourdes Parreiras et al. Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Museu Imperial/IPHAN/MinC, 1999.

KNAUSS, Paulo. Introdução. In: KNAUSS, Paulo. Sorriso da Cidade. Imagens Urbanas e História Política de Niterói. Niterói, RJ: Fundação de Arte de Niterói, 2003. p. 11.

MASSEY, Doreen. Um sentido global do lugar. In: ARANTES, Antônio (org.). O espaço da diferença. Campinas: Papirus, 2000. p. 176-185.

OLIVEIRA, Almir Félix Batista de. Patrimônio, memória e ensino de História. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de et al. Ensino de História: múltiplos ensinos em múltiplos espaços. Natal: EDFURN, 2008. p. 95-101.

PORTELLI, Alessandro. O que faz a história oral diferente. Projeto de História, São Paulo. Pontifícia Universidade Católica, n. 14, p. 25-39, fev. 1997

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. O historiador e a pesquisa em educação histórica. Dossiê – Metodologia da pesquisa em Educação Histórica. Educ. rev. v. 35, n. 74, p. 35-53, mar./abr.2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.45981

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; GARCIA, Tânia. A formação da consciência histórica de alunos e professores e o cotidiano em salas de aulas de história. Cadernos CREDS. Campinas, v. 25, n. 67, p. 297-308, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000300003

THOMPSON, Edward. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

Entrevista

LOBO, Gustavo D’Almeida Lobô. Experiência Docente, e sua relação com a História Local. Entrevista concedida a Luciana Meire Gomes Reges. Data: 16 out 2019. (5 páginas)

Published

2021-12-29

How to Cite

REGES, L. M. G. For a Local History: Experience reports in teacher education in History. Saeculum, [S. l.], v. 26, n. 45 (jul./dez.), p. 305–315, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.58852. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/srh/article/view/58852. Acesso em: 22 dec. 2024.