On Spetacle: Critique And System In Debord’s Work

Authors

  • Eurico Carvalho Faculdade de Letras da Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.18012/arf.2016.19870

Keywords:

Critique, Guy Debord, Spectacle and System

Abstract

This paper aims to examine the nature of the situationist concept of spectacle, especially by separating it into its philosophical elements, in order to check the effectiveness, from a systematic point of view, of situationism’s radical critique. In doing so, the main focus of our attention will be Debord’s major theoretical work: Society of the Spectacle. In fact, the concept of spectacle, repeatedly evoked in other writings, has its most far-reaching version in that small but great book, whose first edition was published in 1967.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, Eurico (2009) — O Discurso Mítico da Sociedade do Consumo: Para uma Crítica da Publicidade. Dissertação de Mestrado. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto.

DEBORD, Guy (1966) — «Adresse aux Révolutionnaires d’Algérie et de tous les Pays». In Œuvres. Édition établie et annotée par Jean Louis Rançon en collaboration avec Alice Debord. Préface et introduction de Vincent Kaufmann. Paris: Gallimard, 2006, pp. 683 691.

______ (1967) — La Société du Spectacle. In op. cit., pp. 765 859.

_______ (1992) — «Avertissement pour la troisième édition française de La Société du Spectacle». In op. cit., pp. 1992 1794.

FEUERBACH, Ludwig (1841) — A Essência do Cristianismo. Trad. e apresentação de Adriana Veríssimo Serrão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1994.

_______ (1843) — «Prefácio da Segunda Edição d’A Essência do Cristianismo». In op. cit., pp. 419 438.

HEGEL, Friedrich (1807) — «Prefácio do Sistema da Ciência». In Prefácios. Trad., introdução e notas de Manuel J. Carmo Ferreira. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda, 1990, pp. 27 93.

_______ (1820) — «Prefácio do Direito Natural e Ciência do Estado em Compêndio». In op. cit., pp. 173 204.

KANT, Immnuel (17811/17872) — Crítica da Razão Pura. 7.ª edição. Trad. de Manuela Pinto dos Santos e de Alexandre Fradique Morujão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.

_______ (1784) — «Resposta à Pergunta: Que é o Iluminismo?» In A Paz Perpétua e outros Opúsculos. Trad. de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1995, pp. 11 19.

JAPPE, Anselm (1993) — Guy Debord. Trad. de Iraci D. Poleti e Carla da Silva Pereira. Lisboa: Antígona, 2008.

_______ (2003) — As Aventuras da Mercadoria: Para uma Nova Crítica do Valor. Trad. de José Miranda Justo. Lisboa: Antígona, 2006.

MARX, Karl (1845) — «Teses sobre Feuerbach». In MARX, Karl e ENGELS, Friedrich — Obras Escolhidas em Três Tomos. Vol. 1. Trad. de José Barata Moura et al. Lisboa: Edições «Avante!», 1982, pp. 1-3.

_______ (1867) —O Capital. 3 vols. Trad. de José Barata Moura et al. Lisboa: Edições «Avante!», 1990/92/97.

POPPER, Karl (1940) — «O que é a dialéctica?». In Conjecturas e Refutações (1963). Trad. de Benedita Bettencourt. Coimbra: Almedina, 2006, pp. 417 447.

RUSSELL, Bertrand (1912) — «Os Limites do Conhecimento Filosófico». In Os Problemas da Filosofia. Trad. e prefácio de António Sérgio. 5.ª Edição. Coimbra: Arménio Amado, 1980, pp. 215 229.

Published

2014-08-16

How to Cite

Carvalho, E. (2014). On Spetacle: Critique And System In Debord’s Work. Aufklärung, 2(1), p.119–134. https://doi.org/10.18012/arf.2016.19870