And they lived happily ever after

Authors

  • Vitória Brito Santos Feevale University
  • Saraí Patricia Schmidt Feevale University

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.45863

Keywords:

Girls, Wedding, Media

Abstract

This paper approaches the relation between the media culture and the construction of female child identities, with a focus on princess stories, which have been recurrently narrated in Disney animated films, in line with a wedding dream as shown in Brazilian soap operas. Regarding methodology, firstly, a semi-structured interview was conducted with seven fifth-grade girls attending a public school in Rio Grande do Sul. Secondly, the analyses of the interviews favored the discussion about the way that media narratives (animated films and soap operas) have contributed to the construction of an ideal of happiness for the female child audience. The study points out and problematizes the notion of “happily ever after” spread in the media culture, a notion that has contributed to the way that child subjects build their identities, thus guiding their ways of “being” in the world.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitória Brito Santos, Feevale University

Doutoranda em Diversidade Cultural e Inclusão Social na Universidade Feevale, na linha de pesquisa Linguagem e Tecnologia. Bolsista Capes. Mestra pelo mesmo programa. Graduanda em Jornalismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). 

Saraí Patricia Schmidt, Feevale University

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Docente dos Programas de Pós-Graduação Processos e Manifestações Culturais e Diversidade Cultural e Inclusão Social da Universidade Feevale.

References

ARIÈS. Phillipe. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: LTC Editora S.A, 1981.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: . Acesso em: 12 mai. 2019.

COLLING, Ana. A construção histórica do masculino e do feminino. In: STREY, Marlene N.; CABEDA, Sonia T. Lisboa; PREHN, Denise R. (Orgs.). Gênero e Cultura: questões contemporâneas. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 13-38.

COSTA, Marisa Vorraber. Paisagens escolares no mundo contemporâneo. In: SOMMER, Luiz Henrique; BUJES, Maria Isabel E. Educação e Cultura Contemporânea: articulações, provocações e transgressões em novas paisagens. Canoas: Editora da Ulbra, 2006. p. 177-195.

O COMEÇO DA VIDA. Direção: Estela Renner, Produção: Maria Farinha Filmes, Brasil: UNICEF, Instituto Alana, Fundação Maria Cecília Souto Vidigal, Fundação Bernard Van Leer, 2016. 1 DVD (1h 37min) son., color.

PERRAUT, Charles. Cinderela. [S.l.] 1967.

DOMÍNGUEZ, Carmen Pereira. Un ejemplo del Cine como instrumento de educación en valores. El catoblepas Revista Crítica del Presente. v. 48, n. 23, fev. 2006. Disponível em: <http://nodulo.org/ec/2006/n048p23.htm>. Acesso em: 12 mar. 2019.

MARCHI, Rita de Cássia; SARMENTO, Manuel Jacinto. Infância, normatividade e direito das crianças: transições contemporâneas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 141, p. 951-964, out./ dez., 2017.

MEYER, Dagmar Estermann. Gênero e Educação: teoria e política. In: LOURO G.; NECKEL J.F.; GOELLNER, S. V. (Org). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na Educação. Petrópolis (RJ): Vozes, 2003. p. 9-27,

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de janeiro: Graphia, 1999.

SARMENTO, Manuel José. Sociologia da Infância: Correntes e Confluências. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de (Orgs.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 17-39.

SCHMIDT, Sarai; PETERSEN, Michele. Mídia, escola e cultural infantil – a pedagogia do consumo em operação. In: KIRCHOF, Edgar Roberto; WORTMANN, Maria Lúcia; COSTA, Marisa Vorraber (Orgs.). Estudos Culturais e Educação: contingências articulações, aventuras e dispersões. Canoas: Ed. Ulbra, 2015. p. 115-129.

STEIMBERG, Shirley; KINCHELOE, Joel L. Cultura Infantil: A construção corporativa da infância. 2. ed. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira, 2004.

ZIBERMAN, Regina. Literatura Infantil: autoritarismo e emancipação. 2. ed. São Paulo: Ática, 1984.

Published

2020-12-18

How to Cite

SANTOS, V. B.; SCHMIDT, S. P. And they lived happily ever after. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 242–260, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n2.45863. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/45863. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Comunicação e Identidade

Most read articles by the same author(s)