Accessibility Parameters on Social Media:
consume of brands by visually impaired people on Facebook
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2021v15n.60537Keywords:
Accessibility, Social Media, Visual Impairment, Digital CommunicationAbstract
The creation of an increasingly participative virtual environment has led to the spread of digital social media platforms, where Internet users and organizations can interact and participate in the public debate. However, one of the consequences of increasing the web’s complexity is the creation of accessibility barriers for people with visual impairments. This study aims to verify compliance with accessibility parameters on three of the largest Facebook pages in Brazil in 2019, Burger King Brasil, Skol and Guaraná Antártica, based on the Electronic Government Accessibility Model (eMAG). It was found that the brands lack accessibility resources on their posts, making the consumption of this information by this population more difficult, or even impossible sometimes. Furthermore, the participation and the fulfillment of the right of access to information, culture and entertainment depend on the programming of platforms and the use of assistive technology resources on content creation.
Downloads
References
BERNERS-LEE, T. World Wide Web Consortium (W3C) Launches International Web Accessibility Initiative. Web Accessibility Initiative (WAI), 1997. Disponível em: <http://www.w3.org/Press/WAI-Launch.html>. Acesso em: 12 ago. 2021.
BRASIL. Decreto nº 5296, de 2 de dezembro de 2004. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5296.htm>. Acesso em 27 de mar. de 2021.
CARLETTO, Ana Claudia; CAMBIAGHI, Silvana. Desenho universal: um conceito para todos. São Paulo: Instituto Mara Gabrilli, 2016.
DAMASCENO, Meire Daiana Morais. Redes Sociais Digitais: o Ecossistema Comunicacional do Facebook e suas Possibilidades Comunicativas. In: XXXVIII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 2015, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: Intercom, 2015. Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/nacional2015/lista_area_DT5-CI.htm>. Acesso em 04 abr. 2021.
ELLIS, Katie. KENT, Mike. Disability and New Media. Nova Iorque: Routledge, 2011.
FACEBOOK, Princípios do Facebook, c2020. Disponível em <https://about.fb.com/company-info/>. Acesso em: 21 mar. 2020.
FERNANDES, D. As Denúncias na Cobertura Política de Jornais Impressos. In: XVII CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO CENTRO-OESTE, 2015, Campo Grande. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2015. Disponível em: < http://www.portalintercom.org.br/anais/centrooeste2015/resumos/R46-0484-1.pdf>. Acesso em 12 ago. 2021.
FERRAZ, Reinaldo. Acessibilidade na Web: Boas práticas para construir sites e aplicações acessíveis. São Paulo: Casa do Código, 2020.
GLASER, April. When Things Go Wrong for Blind Users in Facebook, They Go Really Wrong. Slate, 20 de novembro de 2019. Disponível em: <https://slate.com/technology/2019/11/facebook-blind-users-no-accessibility.html>. Acesso em: 12 ago. 2021.
GOVERNO FEDERAL. Modelo de Acessibilidade em Governo Eletrônico, c2020. Disponível em: <http://emag.governoeletronico.gov.br/>. Acesso em 26 mar. 2020.
HJARVARD, Stig. Midiatização: conceituando a mudança social e cultural. Revista MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 21-44, jan/jun. 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i1p21-44
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010, 2010. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=249230>. Acesso em: 12 ago. 2021.
KUNSCH, Margarida Maria Krohling. Comunicação Organizacional: contextos, paradigmas e abrangência conceitual. Matrizes, São Paulo, v. 8, n.2, p. 35-61, jul./dez. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v8i2p35-61
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.
MANIERO, Fabiana Freitas. Comunicação Empresarial e Relações Públicas: A Construção de Relacionamentos no Contexto do Facebook. 2015. Monografia de Conclusão de Curso (Bacharel em Comunicação Social - Relações Públicas). Curso de Comunicação Social - Relações Públicas. Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Bauru, 2015.
MORAES, Catieli Pereira. Cego também usa Facebook: #PraCegoVer. 2018. Monografia de Conclusão de Curso (Bacharel em Publicidade e Propaganda). Curso de Publicidade e Propaganda. Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2018.
OLIVEIRA, Mariana. Redes Sociais Corporativas: as Possibilidades de Relacionamento e a Gestão de Conhecimento na Web. In: AYRES, Marcel et al. (Orgs). #Mídias Sociais: Perspectivas, Tendências e Reflexões, 2010. pp. 144-149. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/329454360_MidiasSociais_Perspectivas_Tendencias_e_Reflexoes>. Acesso em 04 abr. 2021.
RECUERO, Raquel. Diga-me com quem falas e dir-te-ei quem és: a conversação mediada pelo computador e as redes sociais na internet. Revista FAMECOS. Porto Alegre, n. 38, p. 118-128, abr. 2009. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.38.5309
SOCIALBAKERS. APRIL 2019 Facebook Pages Stats in Brazil, 2019. Disponível em: <https://www.socialbakers.com/statistics/facebook/pages/total/brazil/>. Acesso em 30 abr. 2019.
STATISTA, Global digital population as of January 2021, 2021. Disponível em: <https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/>. Acesso em 08 ago. 2021.
TERRA, Carolina Frazon. O que as organizações precisam fazer para serem bem vistas nas mídias sociais sob a ótica da Comunicação Organizacional e das Relações Públicas. In: V CONGRESSO CIENTÍFICO DE COMUNICAÇÃO ORGANIZACIONAL E RELAÇÕES PÚBLICAS – ABRAPCORP, 5, 2011. Anais [...]. São Paulo: ABRAPCORP, 2011. Disponível em: <https://abrapcorp2.org.br/anais2011/trabalhos/trabalho_carolina.pdf>. Acesso em: 01 fev. 2021.
TERRA, Carolina Frazon. Relacionamentos nas mídias sociais (ou relações públicas digitais): estamos falando da midiatização das relações públicas? Organicom, São Paulo, v.12, n.22, p. 104-117, 2015. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139271
W3C. Web Accessibility Guidelines (WCAG) Overview, c2020. Disponível em: <https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/wcag/>. Acesso em 04 abr. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Guilherme Mori Magalhães, Suely Maciel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).