Why crying, you player?

The struggle for representation in campaigns against harassment of women in digital games

Authors

  • Diego Granja do Amaral Fluminense Federal University (UFF) https://orcid.org/0000-0002-1785-5131
  • Natalia Catherine Moura Ferreira Federal University of Maranhão (UFMA)
  • Jhonnatan Federal University of Maranhão (UFMA)

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2023v20n.67990

Keywords:

Games, Gender, Gamergate, Women, Resistance

Abstract

This article aims to analyze the effects of Gamergate on discussions related to women's participation in digital gaming culture, through the Brazilian anti-harassment awareness campaigns We will still be remembered by you and My name my game. To this end, the research starts with the Gamergate case and explores its implications for gaming culture, especially in the female context. The methodological path of the research is characterized as a case study of the campaigns on digital platforms, as well as investigating the impact of the campaigns mentioned in raising awareness and combating harassment among gamers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Granja do Amaral, Fluminense Federal University (UFF)

PhD in communication from the Universidade Federal Fluminense in co-supervision with the University of Tübingen.

Natalia Catherine Moura Ferreira, Federal University of Maranhão (UFMA)

Master's student in the Postgraduate Program in Communication at the Federal University of Maranhão, Imperatriz Campus.

Jhonnatan, Federal University of Maranhão (UFMA)

Master's student in the Postgraduate Program in Communication at the Federal University of Maranhão, Imperatriz Campus.

References

BRISTOT, Paula Casagrande et al. “Representatividade Feminina nos Games”. In: XVI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital – SBGames, 2017, Curitiba- PR [Online]. Disponível em: https://www.sbgames.org/sbgames2017/papers/CulturaFull/175394.pdf [4]. Acesso em: 09 jun. de 2022.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2003.

CASSEL, Justine; JENKINS, Henry. From Barbie to Mortal Kombat. Cambridge. The MIT Press, 1998.

CHESS, Shira; SHAW, Adrienne. A conspiracy of fishes, or, how we learned to stop worrying about# Gamergateand embrace hegemonic masculinity. Journal of Broadcasting & Electronic Media, v. 59, n. 1, p. 208-220, 2015.

DUTRA, Zeila A. P.. A primavera das mulheres: ciberfeminismo e os movimentos feministas. Revista Feminismos, vol. 6, n. 2, mai-ago. 2018. www.feminismos.neim.ufba.br. Acesso em: 02 de ago. 2023.

FALCÃO, Thiago.; KUTZ, Grabriela.; MACEDO, Tarcízio; Conservadorismo e masculinidade tóxica na cultura gamer: uma aproximação a Magic: The Gathering. Revista Matrizes, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 251-277, maio-ago., 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/issue/view/12112/2116. Acesso em 23 abr. 2023.

GALDINO, Renata Jéssica; SILVA, Tarcisio Torres. Violência contra as mulheres nos games: território de tensões e resistências. Revista Fronteiras - estudos midiáticos. Unisinos. ed.23, p. 245-258, mai.-ago.,2021.

GOULART, Lucas; NARDI, Henrique. Gamergate: cultura dos jogos digitais e a identidade gamer masculina. Revista Mídia e Cotidiano. Artigo Seção Livre, v. 11, n. 3, p. 250-268, dez 2017. Disponível em: Acesso em: 02 set. 2022.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Explosão feminista: arte, cultura, política e universidade – 1°ed. – São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

JUNIOR, Jairo. Mulheres nos e-sports cobram para não serem lembradas só um dia no ano. The Enemy. Brasil, 09 de março de 2022. Disponível em: https://www.theenemy.com.br/esports/mulheres-nos-esports-cobram-para-nao-serem-lembradas-so-um-dia-no-ano. Acesso em: 01 de agosto de 2023.

KURTZ, Gabriela Birnfeld “Respeita aí”: os discursos e a subversão das regras como manifestações de violência simbólica de gênero nos jogos digitais Dota 2 e League of Legends. Tese (Doutorado) -- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Porto Alegre, BR-RS, 2019.

______. Manifestações de violência simbólica contra a mulher nos videogames: uma revisão bibliográfica. Revista Metamorfose, vol. 2, n 1, maio de 2017, p. 90-109. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/metamorfose/article/view/21312 . Acesso em: 01 ago. 2022.

LIMA, Alessandro; RAMOS, Fernando Dononi; SENNA, Susana el al. A participação de mulheres no universo dos esportes eletrônicos. Anais do GamePad [recurso eletrônico]. Seminário de Games e Tecnologia/ coordenação Guilherme Theisen Schneider... [et al.]. - Novo Hamburgo: Feevale, 2017. Disponível em: < https://docplayer.com.br/76207179-Anaisv-10.html > Acesso em: 01 set. 2022.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Revista Pro-Posições, v. 19, n. 2 (56), maio/ago. 2008. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/a-fe/publicacoes/periodicos/pro-posicoes. Acesso em: 10 set. 2022.

MASSANARI, Adrienne. #Gamergateand the fappening: how Reddit’s algorithm, governance, and culture support toxic technocultures. New Media & Society, v. 19, n. 03, p. 01 –18, 2015.

MORTENSEN, Torill Elvira. Anger, fear, and games: the long event of #GamerGate. New Media & Society, IT University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark, p. 01-18, 2015.

O’DONNELL, Jessica. Militant meninism: the militaristic discourse of Gamergate and Men’s Rights Activism. Media, Culture & Society, vol. 42(5), p. 654–674, 2020.

REACH3 Insights’ new research reveals 59% of women surveyed use a non-gendered/male identity to avoid harassment while gaming. REACH3 Insights. Chicago, 19 de maio de 2021. Disponível em: https://www.reach3insights.com/women-gaming-study. Acesso em: 03 de maio de 2023.

SANTOS, Luiza; TOMAZ, Renata. Ódio contra mulheres na internet: das definições às alternativas de combate no cenário brasileiro. 3ª edição da Coletânea de Artigos TIC, Governança da Internet, Gênero, Raça e Diversidade. p. 65-84, 2023. Disponível em: https://cgi.br/publicacao/3-coletanea-de-artigos-tic-governanca-da-internet-genero-raca-e-diversidade-tendencias-e-desafios/. Acesso em: 01 de ago. de 2023.

SHERMAN, Sharon R. Perfil of the princess: gender and genre in video games. In: Western Folklore, Long Beach, v.56, n° ¾,, p. 243-258, 1997.

SX GROUP; GO GAMERS. Pesquisa Game Brasil. São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.pesquisagamebrasil.com.br/pt/. Acesso em: 01 de ago. de 2023

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2023-12-22

How to Cite

AMARAL, D. G. do; MOURA FERREIRA, N. C. .; JHONNATAN. Why crying, you player? The struggle for representation in campaigns against harassment of women in digital games . Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 20, p. 41–60, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2023v20n.67990. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/cm/article/view/67990. Acesso em: 22 nov. 2024.