Dois irmãos: novel of suspicion

Authors

  • Maria Analice Pereira da SILVA Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba

Keywords:

Brazilian literature, Novel, Milton Hatoum

Abstract

In Brazil the first decade of the twentieth first century was marked by the launching of some important novels concerning the history of Brazilian literature. One of these novels was Dois irmãos, which was written by Milton Hatoum, being analysed here. Our focus, concerning its analysis was centered on the narrator as being the one which is responsible for what characterizes the “romance de suspeição”. Such characterization is due to a technique which is primordially structured by the narrative voices: the narrator´s, which leads a wider view, and who depends upon other voices is, therefore, moving. This mobility, due to the narrator´s natural condition, who is both a witness and an observer of the action, portraits an ambivalence – a thematic aspect that is formally structured – related to actions, and feelings towards the characters, so as to maintain a feeling of disbelief concerning the narrator, Nael, in relation to his father´s identification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. W. Posição do narrador no romance contemporâneo. In: ______ et al. Os Pensadores. Tradução de Modesto Carone. São Paulo: Abril Cultural, 1980. p. 272.

BENJAMIN, W. O narrador. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sérgio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221. (Obras escolhidas, 1).

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 14. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

CRISTO, M. da L. P. Arquitetura da memória: ensaios sobre os romances Relato de um certo Oriente Dois irmãos e Cinzas do Norte de Milton Hatoum. Manaus: Editora da Universidade Federal Amazonas / UNINORTE, 2007.

DAL FARRA, M. L. O narrador ensimesmado: o foco narrativo em Vergílio Ferreira. São Paulo: Ática, 1978. (Ensaios, 47).

ENTRELIVROS. São Paulo: Duetto, 2005-2007. Disponível em <http://oglobo.globo.com/blogs/prosa/post.asp?t=termina_revista_entrelivros>. Acesso em: 26 out. 2008.

FEHÉR, F. O romance está morrendo? Tradução de Eduardo Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

HATOUM, M. Dois irmãos. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

LUKÁCS, G. Teoria do romance. Tradução de Alfredo Margarido. Lisboa: Editorial Presença, [1962]. (Biblioteca de Ciências Humanas).

ROSA, Guimarães. A terceira margem do rio. In: ______; COUTINHO, Eduardo de Faria. Guimarães Rosa: ficção completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994. v. II. p. 409-413.

SCHWARZ, R. Pressupostos, salvo engano, de ‘Dialética da malandragem’. In:

______. Que horas são?: ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

SZONDI, P. Teoria do drama moderno (1880-1950). Tradução Luiz Sérgio Repa. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

VILLAR, V. L. G. A religiosidade árabe em Milton Hatoum. In: SIMPÓSIO

INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DAS RELIGIÕES, 1, 2007, João Pessoa, Programa de Pós-Graduação em Ciências das Religiões. CCHLA/UFPB. Disponívelem: <http://www.cchla.ufpb.br/religioes/pdf/pluralismo>. Acesso em: 26 jul. 2008.

WILLIAMS, R. L. A ficção de Milton Hatoum e a nova narrativa das minorias na América Latina. In: CRISTO, M. da L. P. Arquitetura da memória: ensaios sobre os romances Relato de um certo Oriente, Dois irmãos e Cinzas do Norte de Milton Hatoum. Manaus: Editora da Universidade Federal Amazonas / UNINORTE, 2007.

ZAIDAN, A. Raízes Libanesas no Pará. Belém: S/E, 2001.

Published

2012-10-07