Caminhos da abordagem do poema em sala de aula
Keywords:
Poetry, literature teaching, reader’s formation, didactic book, oral readingAbstract
This article discusses the procedures adopted in didactic books for the approach of poetry, pointing out examples of literary works with a clear intention of affecting the reader’s sensitivity, while indicating the relevance of reading the poem aloud as a didactig-pedagogical strategy in the formation of readers. In order to support the importance of oral reading, ideas by Dufrenne (1969) and Zumthor (1977) are taken into account. We also point out some procedures for the reading of literary texts at basic and secondary level, trying to avoid an interpretative tradicion which does not take into account young readers horizon of expectations. The perspectives of approaching poetry argued for in this article are articulated with recent afficial documents such as Orientações Curriculares Nacionais (2006) and Referenciais Curriculares para o Ensino Médio da Paraíba (2007).
Downloads
References
BAJAR, Elie. Ler e dizer: compreensão e comunicação do texto escrito. São Paulo: Cortez, 1994.
BEZERRA, Maria Auxiliadora e DIONÍSIO, Ângela Paiva. O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001 BOSI, Alfredo. Céu, Inferno. 2. Ed. São Paulo:Duas Cidades/Editora 34., 2003.
BRAGATO FILHO, Paulo Pela leitura literária na escola de 1º grau. São Paulo: Ática,1995.
BUZEN, Clécio e MENDONÇA, Márcia. Português no ensino médio e formação de professor. São Paulo: Parábola, 2006.
CHARTIER, Roger. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVII. Tradução: Mary Del Priori. Brasília: Editora da UnB, 1999.
CITELLI, Beatriz. Produção e leitura de textos no ensino fundamental. São Paulo: Cortez, 2001.
CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Poesia na Escola. São Paulo: Discubra, 1976.
DUFRENNE, Mikel. O poético. Trad. Luiz A. Nunes e Reasylvia K. de Souza. Porto Alegre: Editora Globo, 1969.
MICHELETTI, Guaraciaba (coord). Leitura e construção do real. São Paulo: Cortez, 2006.
MORIN, Edgar. Amor Poesia Sabedoria. Trad. Edgard de A. Carvalho. Rio de Janeiro: Bertrand do Brasil, 1998.
ORIENTAÇÕES CURRICULARES PARA O ENSINO MÉDIO: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Básica., 2006.
PINHEIRO, Hélder (org.). Pássaros e bichos na voz de poetas populares. Ilustrações de Antônio Lucena. Campina Grande: Bagagem, 2004.
_________. Poesia na sala de aula. 3. ed. ampliada. Campina Grande: Bagagem, 2007.
REFERENCIAIS CURRICULARES DA PARAÍBA. João Pessoa: Secretaria de Educação, 2006.
RESENDE, Vânia Maria. Literatura infantil & juvenil: vivências de leitura e expressão criadora. São Paulo: Editora Saraiva, 1993.
STAIGER, Emil. Conceitos Fundamentais de Poética. Trad. Celeste A. Galeão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Trad. Jerusa P. Ferreira. São Paulo: Hucitec, 1997.