Aesthetics and policy of time-image in São Bernardo

Authors

Keywords:

Cinema, Memory, Histor, Violence

Abstract

The paper deals with the temporal aesthetic transition from classic to modern cinema in the cinematographic narrative of São Bernardo (1972), by Leon Hirszman, in the face of censorship after Institutional Act No. 5 of 1968, which is the threshold between the first (1954-1968) and second phase (from 1968 onwards) of Brazilian Cinema Novo. The hypothesis is that its protagonist’s narrative offers an aesthetic version of modern and dictatorial temporalities articulating history and politics in a to-be- stagnation tension. The proposal is based on Deleuze's concepts of image and time related to modern cinema (neorealism); Nachleben, according to Aby Warburg; and "allegory", based on Benjamin. We identified a narrative/historical return to Graciliano Ramos’s political context, while historical of its projection, emergence and inscription of a repetition through the difference of the text-image in the field of the language of literature-cinema. Hirszman overwrites or subscribes to a past in the political landscape of his time, interfering in the history of the dictatorship. The simultaneity between São Bernardo and “Military Regime” in 1972 shows that the director carried out a montage - overlay - in which present and past are interrelated. Our exercise followed the principle of present-past montage, as we expose the archaeological and diachronic layers of history between the decades of 1930-1970-2017, keeping in mind that “Os São Bernardos” (Ramos and Hirszman) and the Dictatorship emerge, in the currentness of the work, as allegorical survivors of a memorable past.

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Author Biographies

Carlos Queiroz, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Comunicação Social - habilitação em Jornalismo - pela Universidade Federal de Pernambuco (1998); mestrado em Letras - Teoria da Literatura - pela Universidade Federal de Pernambuco (2002); doutorado em Letras - Teoria da Literatura - pela Universidade Federal de Pernambuco (2007); Pós-Doutorado- pela Universidade do Algarve -UALG/Portugal (2015). Professor Associado de Teoria da Literatura, Crítica Literária e Laboratório de Crítica no Departamento de Letras Vernáculas e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Cinema da Universidade Federal de Sergipe.

Renato Silva, Universidade Federal de Sergipe

Professor Associado I da Universidade Federal de Sergipe no curso de Licenciatura em Educação Física, campus São Cristóvão. Líder do grupo de pesquisa (CNPq) Corpo e Política (CORPOLÍTICA). Docente do Programa de Pós-Graduacão Interdisciplinar em Cinema (PPGCINE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED). Doutor (2011) e mestre (2007) em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) (2004). Pós-doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia (PPGCASA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM), estudando as relações entre Técnica e Ambiente.

Gilberto Manea, Universidade Federal de Minas Gerais

Bacharel em Cinema e Audiovisual pelo Instituto de Cultura e Arte da Universidade Federal do Ceará ICA-UFC (2015). Realizador Audiovisual, Arte-Educador e Técnico em Meio Ambiente com atuação na área de Comunicação Hipermídia junto a povos e comunidades tradicionais e populares, desenvolvendo ações de comunicação compartilhada e oficinas de audiovisual. Atuação como Professor de Fundamentos da Linguagem do Audiovisual em diversas instituições culturais, públicas e privadas. Técnico em Meio Ambiente formado pelo Centro Estadual de Educação Profissional Newton Freire Maia - Secretaria de Estado da Educação - Paraná (2008). Membro-Fundador do Grupo de Estudos de Cinema Latino-Americano «Nueztra Ameryka» (Coordenação Profa. Solange Stecz/Faculdade de Artes do Paraná). Integrante do LEEA - Laboratório de Estudos e Experimentações em Audiovisual - Universidade Federal do Ceará (Coordenação Sylvia Beatriz Bezerra Furtado). Mestre em Cinema e Narrativas Sociais pela Universidade Federal de Sergipe PPGCINE-UFS (2018). Integrante do LAPPA - Laboratório de Pesquisa e Produção Audiovisual. Membro do grupo de pesquisa Corpo e Governabilidade. Doutorando em Cinema pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais PPGARTES-UFMG (2019).

Ivanildo Nunes, Universidade Federal de Sergipe

Mestre em Cinema e Narrativas Sociais/PPGCINE pela UFS, Licenciado em Letras Vernáculas pela Universidade Tiradentes (2008), Pós Graduado em Gestão Escolar (FSLF) e Especialização em LIBRAS (UCAM). Interessa-se por Literatura Brasileira, Crítica literária, Literatura Clássica Universal, Literatura Comparada, Cinema e Libras, atuando principalmente nas seguintes temáticas: Análise Literária, História da Arte e da Literatura, Cinema e Libras.

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Published

2021-10-27

Issue

Section

AUDIOVISUAL NARRATIVES: HISTORICAL, AESTHETICAL AND CULTURAL PERSPECTIVES