“ITALIANITY” AND ITS CULTURAL MEDIATOR IN THE RUBRIC OF THEATRICAL CRITICISM FROM THE NEWSPAPER L'IRIDE ITALIANA (1854-1855)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2023v25n3.67165

Keywords:

Italianity; cultural transfers; theater; italian lyric opera, L’Iride Italiana

Abstract

This article analyzes the theatrical criticism rubric of the weekly newspaper L'Iride Italiana, founded in Rio de Janeiro in 1854 by the Genoese Alessandro Galleano Ravara, comprising publications from July 1854 to May 1855. This work demonstrates the pioneering role played by Galleano in periodicals specializing in Italian cultural themes during that period. Additionally, an analysis is conducted on the construction of the symbolic identity image conceived within the rubric through artistic themes. Initially, the relevance acquired by the newspaper among intellectuals of the time is highlighted. They exhibited a clear adherence to its mission of promoting Italian letters in Brazil, challenging the prevailing French cultural hegemony. For them, L'Iride was a unique and unprecedented opportunity for the circulation of Italian cultural themes in Brazil, as well as being founded by a figure whose social and cultural capital was expanded through his respected role in Rio de Janeiro’s society. In the analysis of the materiality and content of the rubric, its columnist acted as a relevant cultural mediator, using the newspaper as a support for cultural transfer, through the propagation of contents and critical assessments that reinvigorated themes of strong cultural appeal to the imperial elite. In addition, the rubric used its discursive space for the formulation of a concept of Italianity in Brazil, having demonstrated and confirmed the Italian cultural superiority through the “Italianization” of the French soprano Madame Charton, thus confirming the Italian preeminence in that matter and suggesting French submission to that art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AVELLA, Aniello Angelo. Teresa Cristina de Bourbon: uma imperatriz napolitana nos trópicos 1843-1889. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114445

COELHO, Geraldo Mártires. Cena lírica e representação: a ópera como valor civilizacional. In: LOPES, Antonio Herculano; VELLOSO, Monica Pimenta; PESAVENTO, Sandra Jatahy (org.). História e Linguagens: texto, imagem, oralidade e representações. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006, p.269-280.

GOMES, Angela Maria de Castro; HANSEN, Patricia Santos (Org.). Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

GUIMARÃES, Valéria (Org.). Transferências culturais: o exemplo da imprensa na França e no Brasil. Campinas: Mercado de Letras; São Paulo: Edusp, 2012.

LAJOLO, Maria. O cônego Fernandes Pinheiro, sobrinho do Visconde, vai à escola. In: Cadernos do Centro de Pesquisas Literárias da PUC/RS. Porto Alegre, 2 (1), jun. de 1995, p. 39-49.

MACHADO, Ubiratan. A vida literária no Brasil durante o Romantismo. Rio de Janeiro: Tinta Negra Bazar Editorial, 2010.

MACHADO, Ubiratan. História das livrarias cariocas. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2012.

PRADO, Décio de Almeida. História concisa do Teatro Brasileiro – 1570-1908. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

ROSSELLI, John. Latin America and italian opera: a process of interaction, 1810-1930. Revista de musicología. Sociedad Española de Musicología (SEDEM), vol. 16, n. 1, 1993 p.139-145. DOI: https://doi.org/10.2307/20795881

SILVA, Gisele Batista da. O jornal L’Iride Italiana (1854-1856). TRANFOPRESS Brasil. Disponível em: https://transfopressbrasil.franca.unesp.br/verbetes/o-jornal-liride-italiana-1854-1856/

SILVA, Gisele Batista da. L’Iride Italiana: italianidade no Brasil oitocentista. Revista História (São Paulo), v.38, 2019, p. 1-22. Disponível em: https://www.scielo.br/j/his/a/Mws3vHRBg6m38XqWcGDFmdn/?format=pdf&lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4369e2019019

SILVA, Gisele Batista da & RODRIGUES, Wellington de Jesus Neves. Dante por um e por todos: L’Iride e as letras italianas no Brasil oitocentista. InterFACES, Rio de Janeiro, vol. 31, n. 1, jan.-jul. 2021, p.115-126. Disponível em https://revistas.ufrj.br/index.php/interfaces/article/view/46470/26277

SILVA, Gisele Batista da. Narrativas da cultura italiana no Brasil oitocentista: identidade e subjetividade enunciativa na imprensa de imigração. Revista Lumina, Juiz de Fora, PPGCOM – UFJF, v. 13, n. 1, p. 91-10. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/lumina/article/view/26080/18829 DOI: https://doi.org/10.34019/1981-4070.2019.v13.26080

VANNUCCI, Alessandra. Um barítono nos trópicos. O eixo e a roda: revista de literatura brasileira, v. 26, n. 2, 2017, p. 207-227. DOI: https://doi.org/10.17851/2358-9787.26.2.207-227

Published

2023-12-21

Issue

Section

DOSSIÊ: MODALIDADES, MATERIALIDADES E CONDIÇÕES DE CIRCULAÇÃO E DE TRANSFERÊNCIA