EDITORIAL DEVICES OF MARGINAL MATERIALITIES:

FROM MIMEOGRAPH TO ANTHOLOGY 26 POETAS HOJE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10491977

Keywords:

poetry, materiality, 1970s, mimeograph generation, 26 poetas hoje

Abstract

This paper focuses on some poetry publications that belong to the vast concept of the “geração mimeógrafo” ("mimeograph generation”). It seeks to understand the materiality of these editions as a driving force that configures the editorial and aesthetic marginality of the productions located in the effervescent 1970s. It is argued that not only the marginal meanings linked to the discourses present in the works of poets like Chacal, Charles and Nicolas Behr, but also the editorial materiality and the independent manner of publication and distribution of their texts potentiated the aesthetic choices of each artistic project, flowing into nonpartisan and/or nonprogrammatic postures in the literary manifestations produced in the context of the Brazilian military dictatorship. It should be noted that marginal productions had the mimeograph as the first alternative for poets who felt the urgency to be published and read, when they could not (at first) count on hegemonic editorial support. Therefore, the independent editorial materiality, manufactured and self-managed, was a constituent part of the subversion of the writings by marginal poets in the studied period, making, at first, totally malleable or nonexistent the boundaries between poetry and marginal publishing. This picture was transformed with the publication of the poetic anthology 26 Poetas hoje (1976), organized by Heloisa Buarque de Hollanda, dissolving the technology/manufacturing dichotomy and helping to open new paths, not only in the restricted space that the big publishing houses gave to the “juventude do desbunde” (“junkie youth”) but also in the academic literary critics, who found the low cost and handmade production of the young marginal poets and their works, which were, in the genesis of their dissemination, outside the hegemonic national publishing market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felippe Nildo Oliveira de Lima, Universidade Federal de Minas Gerais

Graduado em Licenciatura Plena em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande. É mestre em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal da Paraíba (PPGL/UFPB), na área de concentração Literatura, Teoria e Crítica. Atualmente, é doutorando do Programa de Pós-graduação em Letras: Estudos Literários, na Universidade Federal de Minas Gerais, na área de concentração Teoria da Literatura e Literatura Comparada.

Leilane Hardoim Simões, Universidade federal da Paraíba

Formada no Curso de Letras - Licenciatura Português/ Espanhol, na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Mestre em Teoria Literária e Estudos Comparados pelo Programa de Mestrado Estudos de Linguagens da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Doutoranda em Tradição e Modernidade no Programa de Pós-graduação em Letras na Universidade Federal da Paraíba.

Maria Luiza Pereira Leite, Universidade Federal de Campina Grande

Doutora em Ciências Sociais - PPGCS/UFCG, pesquisadora das narrativas e vivências de mulheres lideranças de religiões afro-ameríndias de Campina Grande - PB. Mestra em Direitos Humanos, Cidadania e Políticas Públicas - PPGDH/UFPB; Assistente Social CRESS/PB - 6139; Assessoria e gestão de políticas públicas para Pessoa com Deficiência do Estado da Paraíba na Fundação Centro Integrado de Apoio à Pessoa com Deficiência - FUNAD - PB, instituição habilitada pelo Sistema Único de Saúde como um CER - IV.

References

CARRIÓN, Ulises. A nova arte de fazer livros. Tradução de Amir Brito Cadôr. Belo Horizonte: Editora C/ Arte, 2011.

COELHO, Frederico. Quantas margens cabem em um poema? Poesia marginal ontem, hoje e além. FERRAZ, Eucanaã (Org.). Poesia marginal: palavra e livro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2013, p. 11-41.

FERRAZ, Eucanaã. No centro. In: FERRAZ, Eucanaã (Org.). Poesia marginal: palavra e livro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2013, p. 7-11.

GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Tradução de Álvaro Faleiros. Cotia: Ateliê Editorial, 2009.

GROYS, Boris. Arte poder. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2015.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). 26 poetas hoje. Rio de Janeiro: Editorial Labor do Brasil, 1976.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960 / 70. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2004.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). 26 poetas hoje. 6. ed. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2007.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de. Poesia Hoje. [Entrevista cedida a] Luiz Costa Lima, Sebastião Uchoa Leite, Jorge Wanderley e Sérgio Cabral. In: FERRAZ, Eucanaã (Org.). Poesia marginal: palavra e livro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2013, p. 135-141.

HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). 26 poetas hoje: antologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2021.

MATTOSO, Glauco. O que é poesia marginal. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1982.

PEREIRA, Carlos Alberto Messeder. Retrato de época: poesia marginal anos 70. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1981.

SANTIAGO, Silviano. O assassinato de Mallarmé. In: SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. 2. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 2000, p. 188-199.

SOUZA, Gustavo Ramos de. Princípios para o estudo das materialidades da poesia marginal. Estudos de literatura brasileira contemporânea, Brasília, n. 65, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/elbc/a/s3fskLpVvX3wy8KzMJHhNnb/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 dez. 2022.

Published

2023-12-19

Issue

Section

DOSSIÊ: MODALIDADES, MATERIALIDADES E CONDIÇÕES DE CIRCULAÇÃO E DE TRANSFERÊNCIA