Information education
a terminological and conceptual proposition
Keywords:
Information Education, Linguistics, Information LiteracyAbstract
The purpose of this article is discuss the notion of information education from a terminological and conceptual point of view. To this end, the article discusses the understanding behind the term “information education” in the field of Information Studies from the perspective of Linguistics. This discussion considers the social perspective of information insofar as education can promote criticism. It concludes that information education is a process and a practice in which the social subject uses the contributions received from education to build meaning and carry out a critical assessment of reality by building information.
Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O sujeito informacional no cruzamento da Ciência da Informação com as Ciências Sociais. XIV, ENANCIB, 2013, Florianópolis, SC. In: XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, 14., 2013, Florianópolis, SC. Anais… Florianópolis, SC: XIV ENANCIB, 2013. Disponível em: http://enancib.sites.ufsc.br/index.php/enancib2013/XIVenancib/paper/viewFile/142/263. Acesso em: 1 nov. 2013.
BORGES, J.; BELINASO, J.; CORRÊA, Érica. Por uma estrutura conceitual e metodológica para a promoção de competências infocomunicacionais. Perspectivas em Ciência da Informação, [S. l.], v. 27, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/39997. Acesso em: 02 jun. 2023.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. São Paulo: EdUSP, 1996.
CÂMARA JR, J. Mattoso. Dicionário de Linguística e Gramática. 8. ed. Rio de Janeiro-Petrópolis, 1978.
CHIAVEGATTO, V. C. Introdução à linguística cognitiva. MATRAGA, Rio de Janeiro, v. 16, n. 24, jan./jun. 2009.
CUNHA, C; CINTRA, L. A nova gramática do português contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
DICIONÁRIO de Linguística. São Paulo: Cultrix, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 68. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2019
HELLER, Bruna; JACOBI, Greison; BORGES, Jussara. Por uma compreensão da desinformação sob a perspectiva da ciência da informação. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 49, n. 2, 2020. Disponível em: http://revista.ibict. br/ciinf/article/view/5196. Acesso em: 23 mar. 2023.
hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF, 2017.
LANDØY, Ane; POPA, Daniela; REPANOVICI, Angela. Collaboration in designing a pedagogical approach in information literacy. [S. l.]: Springer Nature, 2020. Disponível em: https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/23299. Acesso em: 1 mar. 2024.
PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales; CUEVAS-CERVERÓ, Aurora; LINHARES, Ronaldo Nunes. A Alfabetização Informacional para uma Educação Libertadora: uma abordagem transdisciplinar entre a Ciência da Informação e a Educação. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 534–551, 2022. DOI: 10.26512/rici.v15.n2.2022.39495. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/39495. Acesso em: 1 mar. 2024.
PERINI-SANTOS, Pedro. Questionando a regularidade da formação das preposições: comentário sobre acidentes e contatos linguísticos. PAPIA, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 25-35, jan./jun. 2015.
PERINI-SANTOS, Pedro. Análise cognitiva da preposição DE do português do Brasil. D.E.L.T.A., São Paulo, v. 27, n. 1, p. 37-62, 2011.
PERINI, Mario A. Gramática descritiva do português. 4. ed. Rio de Janeiro: Ática, 2006.
PERROTTI, Edmir. Infoeducação: um passo além científico-profissional. Informação@Profissões, Londrina, v. 5, n. 2, p. 4-31, jul./dez. 2016. Disponível em http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/28314 Acesso em: 21 jul. 2021.
RENDÓN-ROJAS, Miguel Angel; GARCÍA-CERVANTES, Alejandro. El sujeto informacional en el contexto contemporáneo. Un análisis desde la epistemología de la identidad comunitaria-informacional. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, v. 17, n. 33, p. 30-45, 2012. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/147/14723067003.pdf. Acesso em: 1 mar. 2024.
SILVA, Carlos Robson Souza; NUNES, Jefferson Veras; TEIXEIRA, Thiciane Mary Carvalho. Do conceito de informação ao discurso sobre competência em informação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 11, n. 2, p. 185-205, 2021. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/158094/167495. Acesso em: 23 mar. 2023.
TAJLA, Sanna; TUONIMEN, Kimmo; SAVOLAINEN, Reijo. “Isms” in information science: constructivism, collectivism and constructionism. Journal of Documentation, vol. 61 n. 1, p. 79-101, 2005.
VILELA, Thatiana Ribeiro; ROCHA, Elizabeth Gonçalves Lima. Um breve panorama: descrição e abordagem metodológica de preposições no português brasileiro. ESTUDOS LINGUÍSTICOS, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 296-310, 2017.
ZATTAR, M. Relations entre theories d'apprentissage et competences en information. In: COUZINET, V.; MARTELETO, R. (Org.). Médiations info-communicationnelles: recherches récentes brésiliennes et françaises. Toulouse: Cèpaduès, 2022. v. 1, p. 55-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os originais aceitos e publicados tornam-se propriedade de INFORMAÇÃO & SOCIEDADE, sendo vedada sua reprodução total ou parcial, sem a devida autorização da Comissão Editorial, exceto para uso de estudo e pesquisa.