Perceptions of high school students on historical knowledge: The teaching of history between the knowledge taught and the knowledge designated to be taught

Authors

  • Andrey Lopes de Souza Faculdade Funorte Janaúba/Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais
  • Valéria de Jesus Leite Unimontes/Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.59567

Keywords:

Education, Science, History Teaching, Students

Abstract

Science is at the center of public debate. Unusual terms and concepts in the vocabulary of the general population such as proof, randomized trial, sample, blind study, double blind and hypothesis win the written and spoken press. Parallel to this context, the emergence of false news accompanied by external pressures (economic, political and social) to the laboratory reveal how little Brazilians know about science. In the case of the humanities and history in particular, this context is even more complex. In this sense, this article seeks to identify the perceptions that students of the 3rd year of high school have about history. Through a qualitative and quantitative research and a semi-structured questionnaire, based on the Likert scale and applied to primary education schools via Google forms, it was possible to identify the perceptions of young people regarding the teaching of history throughout primary education. Research indicates that most students do not know how to identify scientific knowledge and the textbook is the main access to historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrey Lopes de Souza, Faculdade Funorte Janaúba/Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais

Professor, presidente da Comissão Própria de Avaliação e coordenador do Núcleo de TCC da Faculdade Funorte de Janaúba. Foi Professor substituto em Humanidades da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri-UFVJM, Campus Janaúba. Avaliador externo credenciado pelo INEP/MEC na modalidade curso de graduação. Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Montes Claros (2007). Mestre em História Social na linha de pesquisa “Trabalho e movimentos sociais”, pela Universidade Federal de Uberlândia. Doutorado em História Social pela UFU.

Valéria de Jesus Leite, Unimontes/Secretaria Estadual de Educação de Minas Gerais

Professora da rede básica de ensino de Minas Gerais e da Universidade Estadual de Montes Claros. Já lecionou na Universidade Aberta do Brasil – UAB pela Unimontes e pelo Ifnmg. Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Montes Claros (2006). Mestrado em História Social na linha de pesquisa Trabalho e Movimentos Sociais, pela Universidade Federal de Uberlândia e Doutorado em História Social também pela Universidade Federal de Uberlândia.

References

Fontes

CARVALHO, Ana Paula R. Por um ensino de História que faça sentido: análise das concepções de história de alunos do Ensino Médio. Revista História Hoje, v. 8, n. 16, p. 209-233, 2019.

FONSECA, Alexandre Brasil. Ciência, Tecnologia e desigualdade social no Brasil: contribuições da Sociologia do conhecimento para a educação em Ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 6, n. 2, p. 364-377, 2007.

Referências

BITTENCOURT, Circe. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HOBSBAWM, Eric J. Sobre História. São Paulo: Cia. das Letras, 1998.

MOURA, Ana. Pelo direito à diferença. In: MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, 2005. p. 69-82.

PRATS, Joaquín. Ensinar História no contexto das Ciências Sociais: princípios básicos. Extraído de PRATS, Joaquín. El estudio de la Historia local como opción didáctica. ¿Destruir o explicar historia? IBER Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. n. 8, abr. 1996. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/nspe/nspea11.pdf. Acesso em 10 out. 2020.

REIS, Aaron Sena Cerqueira. As concepções de jovens estudantes sobre assuntos históricos. Revista História Hoje, v. 8, n. 16, p. 70-89, 2019.

RÜSEN, Jörn. Didática da História: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR. v. 1, n. 2, p. 07-16, jul.-dez. 2006.

SAMUEL, Raphael. Teatros da memória. Revista Projeto História – Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP. São Paulo, p. 41-81, 1997.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. História do ensino de história no Brasil: uma proposta de periodização. História da Educação, v. 16, n. 37, p. 92-117, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/24245. Acesso em: 29 set. 2015.

THOMPSON, Edward P. A Miséria da Teoria. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

THOMPSON, Edward P. Intervalo: A lógica histórica. In: THOMPSON, Edward P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. p. 47-61.

Published

2021-12-29

How to Cite

SOUZA, A. L. de; LEITE, V. de J. Perceptions of high school students on historical knowledge: The teaching of history between the knowledge taught and the knowledge designated to be taught. Saeculum, [S. l.], v. 26, n. 45 (jul./dez.), p. 291–304, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.59567. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/srh/article/view/59567. Acesso em: 20 may. 2024.