The school institution: from the subject student to the autonomous student and the protagonism in High School

Authors

  • Mariangela de Vasconcelos Nunes Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.59876

Keywords:

Neoliberalism, Autonomy, Protagonism, History Education

Abstract

In this article I present some reflections on the current reform of the New High School, instituted by Law nº 13.415/17, and on changes that occurred in the curriculum design of the High School of Paraiba from the creation of the Integral Schools Program (2016). The debate follows on the basis of the investigations that I have been developing through scientific initiation projects (PIBIC/UEPB, quotas 2018/2019, 2019/20020 and 2020/2021) and considering the emergence of neoliberal policies in Brazilian education through the examination of emphasis on entrepreneurship in the formatting of subjectivities, compatible with the constitution of autonomous individuals, suitable for the 21st century. First, however, I briefly discuss the paths of History taught in schools and of the disciplinary school considering its effort to model docile bodies, thus seeking to point out some differences between the subject student of the disciplinary school and the self-sufficient and autonomous student of the contemporary school. For the constitution of the text, some concepts were relevant, among which I mention the institution of confinements, human capital and control society, among others. I also highlight the readings of official documents, notably from Paraiba, among them the Operational Guidelines 2020: from state schools in Paraiba (Ordinance nº 1330/2019, of December 9, 2019) and the Public Notice of Scholarships No. 008/2019, which deals with the granting of scholarships for the Spin the World Finland program – teacher training (HANK or TAMK).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariangela de Vasconcelos Nunes, Universidade Estadual da Paraíba

Doutora em História pela Universidade de Brasília. Professora do Centro de Humanidades da Universidade Estadual da Paraíba, onde leciona disciplinas da área de Ensino de História. Atualmente desenvolve pesquisa sobre a reforma do Ensino Médio no Brasil e na Paraíba.

References

ARAÚJO, Angélica; NUNES, Mariângela de V. Uma História sobre a atual Reforma do Ensino Médio em Guarabira. Relatório de Pesquisa. Guarabira, 2019.

BRASIL. Lei n. 13415/17, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília-DF, 2017.

CÉSAR, Maria Rita de Assis. Da Escola Disciplinar à Pedagogia do Controle. Tese (Doutorado em Educação). Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2004.

CÉSAR, Maria Rita de Assis; DUARTE, André. Governo dos corpos e escola contemporânea: pedagogia do FITNESS. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 02, p. 119-134, 2009.

COSTA, Sylvio de Sousa G. Governamentalidade Neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 02, p. 171-186, 2009.

DELEUZE, Gilles. Post-Scriptum sobre as sociedades do controle. In: DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de janeiro: Editora 34, 1992. p. 219-226.

DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da Biopolítica. Lisboa: Edições 70, 2010.

LAVAL, Christian. A Escola não é uma Empresa: o Neoliberalismo em Ataque ao Ensino Público. Londrina: Planta, 2004.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

LOPES, Alice Cassimiro. Os parâmetros curriculares nacionais para o Ensino Médio e a submissão ao mundo produtivo: o caso do conceito de contextualização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 386-400, 2002.

PARAÍBA. Edital de bolsas nº 008/2019. Concessão de quotas de bolsas do programa Gira Mundo Finlândia – formação de professores (HANK ou TAMK). João Pessoa, 2019.

PARAÍBA. Diretrizes Operacionais 2020: das escolas da rede estadual de ensino na Paraíba. (Portaria nº 1.330/2019, de 09 de dezembro de 2020). João Pessoa, 2020.

PEREIRA, Rodrigo da Silva. A política de competências e habilidades na Educação Básica Pública: relação entre o Brasil e a OCDE. Tese (Doutorado em Educação). Brasília: Universidade de Brasília, 2016.

SALGADO, Julia de S. Valentini. A Cultura Empreendedora nos Discursos sobre a Juventude. Galáxia, São Paulo, n. 25, p. 193-204, 2013.

SIBILIA, Paula. Redes ou Paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

SILVA, Ronilson Fernandes da. Programa Gira Mundo: como a educação finlandesa pode ajudar a ressignificar as práticas no ensino de Geografia no estado da Paraíba. Práticas Pedagógicas, Rio de Janeiro, v. 05, n. 10, p. 89-98, 2018.

TOLEDO, Maria Rita de Almeida. O Ensino Médio no Brasil: uma história de suas finalidades. In: MACHADO, André Roberto; TOLEDO Maria Rita de A. (Orgs.). Golpes na História e na escola: o Brasil e a América Latina nos séculos XX e XXI. São Paulo: Cortez; ANPUH, 2017. p. 178-198.

Published

2021-12-29

How to Cite

NUNES, M. de V. . The school institution: from the subject student to the autonomous student and the protagonism in High School. Saeculum, [S. l.], v. 26, n. 45 (jul./dez.), p. 279–290, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.59876. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/srh/article/view/59876. Acesso em: 20 may. 2024.