Teachers in dark times: ethical objectivations in History Teaching

Authors

  • Felipe Dias de Oliveira Silva Universidade Estadual de Campinas
  • Diogo Henrique Vianna Universidade Estadual de Campinas
  • André Victor Cavalcanti Seal da Cunha Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/ Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.60375

Keywords:

Ethic, Teaching Experience, History teaching

Abstract

We seek in the essay to debate about the directions of an ethics in the teaching of History. We aim to situate elements of everyday life and teaching practice as constitutive forms of paths towards ethics within the classroom. Therefore, we will present the progress of the debate mentioned, establishing a dialogue with reference authors. We will follow this path with two perspectives on the subject: ethics as a guiding element of our professional action, as well as ethics as an intrinsic component of school history knowledge, permeating the entire teaching-learning relationship of our discipline. We will also bring up dialogues with teaching in basic education, intending to launch intelligibility about experiential knowledge, promoting a dialogue between theory and empirical. In our analysis we found interesting results. It was from these problems and the multiple crises experienced in our country that the debate on ethics originates, in the disciplinary community of professors, teachers, researchers and researchers in the Teaching of History. Based on the contributions of colleagues, we observe that such teaching can be ethical insofar as we conceive the other placed inside the classroom and in the processes that we call teaching-learning as human beings. The other enters the scene at a certain time and in a certain space. Therefore, it is time to rethink the paradigms that guide our roles. These could enable the formation of a compassionate, empathetic, and less strange look in face of the characteristic differences of our human condition. We need an approach to History teaching that contemplates not only the cognitive dimension, but also the affective and ethical ones. We thus defend a teaching of history committed to ethics born of the richness that represents the human experience, this courageous collective adventure.

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Author Biographies

Felipe Dias de Oliveira Silva, Universidade Estadual de Campinas

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) e Licenciado em História na mesma instituição. Atualmente, docente no estado de Minas Gerais. Desenvolve pesquisas que envolvem o cotidiano do trabalho educativo de professores de História; vinculado ao grupo CRONOS – História Ensinada, Memória e Saberes escolares (UFJF) e ao grupo MEMÓRIA (UNICAMP). 

Diogo Henrique Vianna, Universidade Estadual de Campinas

Doutorando e mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), 2020. Especialista em História pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), 2014. Graduação em História pelo Centro Universitário da Fundação de Ensino Octávio Bastos (Unifeob), 2010. Atualmente é professor do Centro Universitário da Fundação de Ensino Octávio Bastos (Unifeob). Tem experiência na área de Educação com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino.

André Victor Cavalcanti Seal da Cunha, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/ Universidade Estadual de Campinas

Foi vencedor do Segundo Prêmio Teses Sandra Jatahy Pesavento em História Cultural do GT Nacional de História Cultural da ANPUH. Possui graduação em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e mestrado em Educação pela mesma instituição. Em 2008 tornou-se docente na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Desde 2015, integra os quadros do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Sociais e Humanas da UERN, na condição de professor permanente. Em 2021, iniciou também o Doutoramento em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente, coordena o núcleo local do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória-UERN).

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Published

2021-12-29

How to Cite

SILVA, F. D. de O. .; VIANNA, D. H. .; CUNHA, A. V. C. S. da . Teachers in dark times: ethical objectivations in History Teaching. Saeculum, [S. l.], v. 26, n. 45 (jul./dez.), p. 265–278, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.60375. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/srh/article/view/60375. Acesso em: 10 may. 2024.