Teaching history in post-truth times: what’s at stake?

Authors

  • Damião de Lima Universidade Federal da Paraíba
  • Juliana Alves de Andrade Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.61677

Keywords:

History Teaching, Post-truth, Historical Knowledge

Abstract

This article brings together a set of reflections on the loss of the leading role of science, teaching, the university, History, the school and how this repositioning is attached to a behavior conected to the concept of post-truth. Historical knowledge, its nature and the socialization process are addressed, while the decline of science in nowaday’s society and the impact of this process on our scientific/labor field are discussed, drawing attention to how researchers discuss these issues in their works, seeking to explain the possible pedagogical effects of a denial of historical knowledge in the way that children, teenagers, adults and the elderly learn. In order to reflect on the political effects of this post-truth and the political uses of the present, past and future in classrooms and social networks, this article opens and presents the dossier “The writing of History in dispute: the challenges of present time for the practice of researching and teaching History”, which discusses the strategies developed in the field of History to face the advances of revisionism and the denial of the status of science, the process of incorporating new objects and perspectives in History textbooks and materials, the strategies for diffusing historical knowledge (dissertations, theses and monographs) and the role of History classes in intellectual formation of the most different subjects, in the context of fake news.

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Author Biographies

Damião de Lima, Universidade Federal da Paraíba

Graduado em Historia pela UFPB. Mestre em Economia pela UFPB e Doutor em História Econômica pela USP. Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal da Paraíba. Atua na área de História e Educação, História Contemporânea e Ensino de História. Diretor da ANPUH estadual. Avaliador Institucional do INEP. Líder do Grupo de Pesquisa: A Condição Discente. Coordenador do Projeto PROLICEN. Coordenador do Subprojeto de História no Programa de Consolidação das Licenciaturas - PRODOCÊNCIA/UFPB. Coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Ensino de História. Membro do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação Superior. Membro do Mestrado Profissional em Ensino de História (Profhistória)

Juliana Alves de Andrade, Universidade Federal Rural de Pernambuco

pós-Doutoranda em Educação pela Universidade de Passo Fundo (UPF), sub a supervisão da Professora Dra. Flávia Caimi. Doutora em História (UFPE). Professora da Licenciatura em História e do Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE) e da Rede PROFHISTÓRIA-UFPE. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História, Educação e Culturas (NEPHECs), onde realiza pesquisas sobre: Avaliação da Aprendizagem em História e Pesquisa Prática da Prática de Ensino em História. 

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Published

2021-12-29

How to Cite

LIMA, D. de; ANDRADE, J. A. de. Teaching history in post-truth times: what’s at stake?. Saeculum, [S. l.], v. 26, n. 45 (jul./dez.), p. 175–188, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2021v26n45.61677. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/srh/article/view/61677. Acesso em: 13 may. 2024.