BRAILLE ROOM OF THE PUBLIC LIBRARY OF LAGOA SANTA IN THE CONTEXT OF THE 2030 AGENDA

INCLUDING PEOPLE AND TRANSFORMING LIVES

Authors

  • Tatiana Soares Brandão Biblioteca Pública de Lagoa Santa
  • Paula Renata Mariano Biblioteca Pública de Lagoa Santa
  • Jorge Santa Anna Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Abstract

Public libraries play a fundamental role in the development of society, especially when they offer services that interfere in the improvement of people's quality of life, which represents a commitment to citizen practice. In the context of Agenda 2030, this commitment has been intensified, with actions or projects that contribute, in some way, to strengthening the goals of sustainable development. This article is qualitative, as it reports the experience of the Sala Braille Project, managed by the Public Library of Lagoa Santa, State of Minas Gerais, whose objective is to present the project's viability, based on the results achieved, considering user satisfaction and repercussion of the Project in the scientific and professional environment. In addition, the theoretical bases of the study, the planning, diagnosis, implementation and, above all, the evaluation phases are exposed, elucidating the benefits that this Project provides in the lives of people with visual impairment. The results of the experience indicated the importance of the Project, above all for enabling the insertion/rescue of people into social life. It was concluded that the Braille Room is a space for welcoming and socializing individuals, a practical example that libraries can contribute to the development of society, offering equal access to information, guaranteeing citizens' rights and, in effect, transforming lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Soares Brandão, Biblioteca Pública de Lagoa Santa

Graduada em Biblioteconomia. Especialista em Gestão de Projetos. Bibliotecária atuante na Biblioteca Pública de Lagoa Santa.

Paula Renata Mariano, Biblioteca Pública de Lagoa Santa

Graduada em Biblioteconomia. Especialista em Gestão de Projetos. Bibliotecária na Biblioteca Pública de Lagoa Santa. 

Jorge Santa Anna, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES, 2012). Atualmente, é instrutor de cursos sobre Normalização e Editor de Textos para Trabalhos Acadêmicos e Redação Oficial no Departamento de Pessoas da UFES; mestrando do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Organização do Conhecimento da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); bolsista do projeto elaboração e implantação de uma política de periódicos e construção do portal de periódicos de Minas Gerais, financiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa de Minas Gerais (FAPEMIG); membro do grupo de pesquisa Informação e sistemas de informação: Estudos de usuários e usos, financiado pelo CNPQ; atua no ramo da consultoria informacional, com foco em normalização, estruturação e revisão de projetos e pesquisas acadêmico-científicas; ministra aulas, cursos e treinamentos sobre metodologia científica e leciona nos cursos de Biblioteconomia e Administração; e é revisor e assessor do periódico Pró-Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES . Tem experiência na área de consultoria de acervos bibliográficos, normalização e revisão de trabalhos científicos. Realiza pesquisa em diferentes temáticas da Ciência da Informação, trabalhando principalmente com os seguintes temas: formação continuada, tratamento da informação, fazer bibliotecário, tecnologia da informação, formação e desenvolvimento de coleções e organização da informação e do conhecimento, com foco nas novas formas de representação e linguagem documentária direcionadas à gestão de coleções digitais.

Published

2022-07-27

Issue

Section

Experience Reports