Game creation as transmedia strategy of the television series "Supermax”
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-5930.2020v13n1.45433Abstract
This article aims to discuss the processes of creation of the game inspired by the television series Supermax (Globo, 2016). The intention is to highlight and reflect on the process of creating the game and the dialogues between the producers of the series and non-professional creators, in order to understand the levels of involvement of the viewer. Initially, we discuss the theories of Jenkins (2006) on transmedia storytelling in order to identify how such concepts were applied in the process of creation of the game. After describing the television series and its multiple contents, we analyze the evolution of the audience on Globo Play (Globo’s platform of VoD) digital plaform, as well as the number of ‘likes’ and comments posted by users. The results show that although there has been an effort from Globo to produce a variety of content expanding the universe of the series, the little engagement of the viewer shows an experiment still on growing, although this does not disqualify the acceptance of the game by a significant number of users.
Downloads
References
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.
DEZAN, Anderson. EGO. Rio de Janeito. Pedro Bial é o apresentador do reality em 'Supermax': 'Fechou a tampa'. Disponível em: < https://goo.gl/jBjGW7>. Acesso em: 19 jun. 2017.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 1993.
JENKINS, H. Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph, 2006.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2003.
MACHADO, Arlindo. Sujeito na tela: modos de enunciação no cinema e no ciberespaço. São Paulo: Paulus, 2007.
MURRAY, J. Hamlet no Holodeck. São Paulo: Unesp, 2001.
SUPERMAX. Rio de Janeiro: Rede Globo, 20 de setembro, 2016. Série de TV.
ZIMMERMAN, Eric; SALEN, Katie. Regras do Jogo - Interação Lúdica. Volume III. São Paulo: Blucher, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).