About human-technological reconfigurations:

a discursive analysis of the movie Titane

Authors

  • Vicente Martin Mastrocola ESPM

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2022v16n.62062

Keywords:

Movies, Titane, Human-technological reconfiguration, Discourse analysis

Abstract

Taking as an object of study the feature film Titane (2021) - winner of the Palme d'Or at the 2021 Cannes Film Festival - we seek to understand certain discursive mechanisms of the film from the narrative of the characters Alexia and Vincent. In this context, we pay special attention to how the film uses these two figures to metaphorically present some human-technological reconfigurations that we experience in contemporary times. To do so, we use precepts of French discourse analysis, always concerned with the socio-historical context in which the film was released. Based on Baccega (2007), Bakhtin (1998; 2003), Gregolin (2005; 2007), Orlandi (1999), Haraway (1995; 2013), Sibilia (2002; 2006) and Simondon (2008) we seek, with this work, to establish a possible approximation between the areas of technology, entertainment, communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASIMOV, Isaac. Eu, robô. São Paulo: Aleph, 2014.

BACCEGA, Maria Aparecida. Discurso da comunicação: encontro entre ficção e realidade. Comunicação e Educação. Revista do departamento de Comunicação e Artes da ECA/USP, São Paulo, Vol. 12, n. 3, p. 23-34, set/dez 2007.

BARROS FILHO, Clóvis. A sociologia de Pierre Bourdieu e o campo da comunicação: uma proposta de investigação teórica sobre a obra de Pierre Bourdieu e suas ligações conceituais e metodológicas com o campo da comunicação. Tese de doutorado, Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1998.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ČAPEK, Karel. Rossum's Universal Robots. Londres: Penguin Books, 2004.

EAGLETON, Terry. Marxismo e crítica literária. Porto, Afrotamento, 1978.

FORTUNATI, Leopoldina. The human body: natural and artificial technology. In: KATZ, James. Machines that becomes us: the social context of personal communication technology. Londres: Transaction Publishers, 2007. p.71-87.

GIBSON, William. Neuromancer. São Paulo: Aleph, 2016.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Formação discursiva, redes de memória e trajetos sociais de sentido: mídia e produção de identidades. Texto apresentado no II Seminário de Análise do Discurso (SEAD), na UFRGS, Porto Alegre, 2005, disponível em < http://www.discursividade.cepad.net.br/EDICOES/02/arquivos2/Maria%20do%20Rosario%20Gregolin.pdf>. Acesso em 01/2002.

GREGOLIN, Maria do Rosário. Análise do discurso e mídia: a (re) produção de identidades. Comunicação, mídia e consumo. São Paulo. Vol. 4, nº 11, pp. 11-25, 2007, disponível em <http://revistacmc.espm.br/index.php/revistacmc/article/view/117/118>. Acesso em 01/2022.

HARAWAY, Donna. Manifesto ciborgue – ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Autêntica: Belo Horizonte, 2013. p. 33-119

HARAWAY, Donna. Cyborgs and symbionts: living together in the new world order. In: GRAY, Chris Hables. The cyborg handbook. Nova York: Routledge, 1995. p. xi-xx.

KUNZRU, Hari. “Você é um ciborgue” – um encontro com Donna Haraway. In: HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Autêntica: Belo Horizonte, 2013. p. 17-33.

______. Genealogia do ciborgue. In: HARAWAY, Donna; KUNZRU, Hari; TADEU, Tomaz. Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Autêntica: Belo Horizonte, 2013. p. 119-126

ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios & procedimentos. Pontes: Campinas, 1999.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 1990.

SANTAELLA, Lucia; CARDOSO, Tarcísio. O desconcertante conceito de mediação técnica em Bruno Latour. MATRIZes, São Paulo, vol.9, n.1, p. 29–51, jan./jun. de 2015.

SASSATELLI, Roberta. Consumer culture: history, theory and politics. London: Sage, 2010.

SBARDELOTTO, Moisés. Não há divórcio entre a evolução biológica humana e a revolução tecnológica - entrevista com Lúcia Santaella. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, IHU On-line, São Leopoldo, vol.11, n.381, novembro de 2011. Disponível em: <http://goo.gl/hcFP4N>. Acesso em 01/2022.

SIBILIA, Paula. O homem pós-orgânico: corpo, subjetividade e tecnologias digitais. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

______. A desmaterialização do corpo: da alma (analógica) à informação (digital). Comunicação, Mídia e Consumo, São Paulo, ano 3, vol. 3, n. 6, p. 105-119, março de 2006.

SIMONDON, Gilbert. Cultura e técnica. Nada. Lisboa, vol. 4, n. 11, p. 169-175, 2008.

______. On the mode of existence of technical objects. Disponível em: <http://dephasage.ocular-witness.com/pdf/SimondonGilbert.OnTheModeOfExistence.pdf >. Acesso em 01/2022.

SOUZA, Tania Clemente de. Discurso e imagem: perspectivas de análise do não-verbal. Ciberlegenda, Niterói, RJ: vol. 1, p. 15 -32, 1998.

Published

2022-03-31

How to Cite

MARTIN MASTROCOLA, V. About human-technological reconfigurations:: a discursive analysis of the movie Titane. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 16, p. 19, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2022v16n.62062. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/62062. Acesso em: 17 jul. 2024.