Public communication in response to disinformation

a strategy of the Superior Electoral Court on Twitter

Authors

  • Maurílio Luiz Hoffmann da Silva Federal University of Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0001-7543-6114
  • Arielly Cristina de Moura Grande Benato Federal University of Paraná
  • Mariana Reis Mendes Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2763-9398.2023v18n.63529

Keywords:

Disinformation, Public Communication, Electoral Justice, Twitter, Bolsonaro

Abstract

The article studies the fight against disinformation in social media through the perspective of public communication in a case study: the performance of the Superior Electoral Court (TSE) on Twitter during a live transmission of President Jair Bolsonaro, in which he promised to show evidence that the elections had been rigged. Research question: “How can public communication be used to fight disinformation?”. Hypothesis: one of the possibilities to combat disinformation is through social media, given the ease of spreading messages. Objectives: to analyze the performance of a public institution in the fight against disinformation and to defend that the fight against disinformation should be considered one of the functions of public communication. Methods: case study, content analysis and interview. The results classify the transmission as disinformation and show a relative success from the court’s point of view.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maurílio Luiz Hoffmann da Silva, Federal University of Rio Grande do Sul

PhD student in Communications (PPGCOM/UFRGS). Research fellow at MIDIARS (Media Research Laboratory in Discourse and  Social Networks Analysis). Master in European Union Studies (Uni Salzburg). Master in Communication and Society (PPGCOMS/UFT).

Arielly Cristina de Moura Grande Benato, Federal University of Paraná

Master's student Communication at Federal University of Paraná. Capes Scholarship. Student in COM21 research group (PPGCOM-UFPR). Specialist in Consultancy and Communication Management and Marketing Management. Graduated in Public Relations from UFPR.

Mariana Reis Mendes, Universidade Federal de Goiás

Doctor in Linguistics (UFG). Master in Translation Studies (UNB). Journalist (UFT). Has worked as a reporter and press officer. Researcher in cyberculture, critical discourse analysis, and the relationship between technology and education.

References

BRAGA, J. L. Comunicação, disciplina indiciária. MATRIZes, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 73-88, 2008. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v1i2p73-88. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/38193>. Acesso em: 23 maio 2022.

BRANDÃO, Elizabeth Pazito. Conceito de comunicação pública. In: Duarte, Jorge (org). Comunicação Pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012. p. 1-33.

BOYD, Danah. Social network sites as networked publics: affordances, dynamics, and implications. In: PAPACHARISSI, Z. (ed.). A networked self: identity, community, and culture on social network sites. Abingdon: Routledge, 2010. p. 39-58.

DUARTE, Jorge. Instrumentos de comunicação pública. In: Duarte, Jorge (org). Comunicação Pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012. p. 59-71.

KUNSCH, Margarida Maria Krohling. As dimensões humana, instrumental e estratégica da Comunicação Organizacional: recorte de um estudo aplicado no segmento corporativo. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 267-289, Dez. 2012. Disponível em: https://dx.doi.org/10.1590/S1809-58442012000200014

MARINELI, Fábio. O terraplanismo e o apelo à experiência pessoal como critério epistemológico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, [S.L.], v. 37, n. 3, p. 1173-1192, 16 dez. 2020. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n3p1173.

MASSUCHIN, Michele Goulart; TAVARES, Camila Quesada; MITOZO, Isabele Batista; CHAGAS, Viktor Henrique Carneiro de Souza. A estrutura argumentativa do descrédito na ciência: uma análise de mensagens de grupos bolsonaristas de Whatsapp na pandemia da COVID-19. Fronteiras - estudos midiáticos. v. 23, n. 2, p. 160-174, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.4013/fem.2021.232.11>. Acesso em: 29 nov. 2021.

MEDEIROS, Armando; CHIRNEV, Lilian. Guia de comunicação pública. Brasília: Associação Brasileira de Comunicação Pública, 2021. Disponível em: <https://abcpublica.org.br/wp-content/uploads/2021/10/Guia_de_Comunicac%CC%A7a%CC%83o_Pu%CC%81blica.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2021.

MIOLA, Edna; MARQUES, Francisco Paulo Jamil. POR UMA DEFINIÇÃO DE COMUNICAÇÃO PÚBLICA: tipologias e experiências brasileiras. Compolítica, Porto Alegre, 10 maio 2017. Disponível em: <http://compolitica.org/novo/anais/2017_MIOLA-MARQUES.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2021.

MOTTA, Johnny Ribas da; DEL BIANCO, Nelia Rodrigues. Comunicação Pública e Desinformação em Saúde: análise das estratégias comunicacionais do Ministério da Saúde na cobertura da Campanha Nacional de Vacinação contra a Poliomielite e contra o Sarampo de 2018. In: Congresso Brasileiro Científico de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas, 15., São Paulo/SP. Anais... São Paulo: 2021. Disponível em: <http://portal.abrapcorp2.org.br/wp-content/uploads/2021/07/sff-165.pdf>. Acesso em: 25 maio 2022.

OLIVEIRA, María Lívia Pacheco de; COLPO, Caroline Delevati. Comunicação organizacional e desinformação: uma reflexão sobre comunicação pública no Brasil durante a pandemia da covid-19. Organicom, [S. l.], v. 18, n. 37, p. 49-61, 2021. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.187930. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/187930>. Acesso em: 25 maio 2022.

OLIVEIRA, Thaiane Moreira de. Como enfrentar a desinformação científica? Desafios sociais, políticos e jurídicos intensificados no contexto da pandemia. Liinc em Revista, [S. l.], v. 16, n. 2, p. e5374, 2020. Disponível em: <http://revista.ibict.br/liinc/article/view/5374>. Acesso em: 3 ago. 2021.

RECUERO, Raquel. #FraudenasUrnas: estratégias discursivas de desinformação no Twitter nas eleições 2018. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, MG, v. 20, n. 3. 2020. pp. 383-406. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbla/a/vKnghPRMJxbypBVRLYN3YTB/abstract/?lang=pt#>. Acesso em: 25 maio 2022.

RIBEIRO, Ednaldo Aparecido. Confiança política na América Latina: evolução recente e determinantes individuais. Revista de Sociologia e Política, [S.L.], v. 19, n. 39, p. 167-182, jun. 2011. FapUNIFESP (SciELO). Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-44782011000200012>. Acesso em: 29 nov. 2021.

SILVA, Michel Carvalho da. A comunicação legislativa e a agenda pública: A campanha do Senado contra a desinformação. Agenda Política, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 145–162, 2022. DOI: 10.31990/agenda.2020.2.8. Disponível em: <https://www.agendapolitica.ufscar.br/index.php/agendapolitica/article/view/360>. Acesso em: 25 maio 2022.

TSE. Tribunal Superior Eleitoral. Programa do TSE contra desinformação é finalista do Prêmio Innovare. 2021. Disponível em: <https://www.tse.jus.br/imprensa/noticias-tse/2021/Outubro/programa-do-tse-contra-desinformacao-e-finalista-do-premio-innovare>. Acesso em: 28 nov. 2021.

WARDLE, Claire; DERAKHSHAN, Hossein. Information disorder: toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Estrasburgo: Conselho Europeu, 2017.

WHO. World Health Organization. Infodemic. 2021. Disponível em: <https://www.who.int/health-topics/infodemic>. Acesso em: 28 nov. 2021.

ZÉMOR, Pierre. As formas da comunicação pública. In: Duarte, Jorge (org). Comunicação Pública: Estado, mercado, sociedade e interesse público. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012. p. 214-245.

Published

2023-06-30

How to Cite

HOFFMANN DA SILVA, M. L.; DE MOURA GRANDE BENATO, A. C.; REIS MENDES, M. Public communication in response to disinformation: a strategy of the Superior Electoral Court on Twitter. Culturas Midiáticas, [S. l.], v. 18, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2763-9398.2023v18n.63529. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/cm/article/view/63529. Acesso em: 20 may. 2024.