Analysis of communication strategies during the climate tragedy in Rio Grande do Sul:
responsibility, isolated action or opportunity for organizations?
Keywords:
Climate Tragedy, Rio Grande do Sul, Social responsability, Digital Media, Communication strategiesAbstract
ABSTRACTThis article analyzes the communication used by private companies in their digital media during the climate and political crisis that hit the state of Rio Grande do Sul, Brazil, in the months of April and May 2024. Triggering a debate between philanthropy, action and social responsibility, we sought to answer the question: how have organizations, especially private companies, used digital and social platforms to publicize their actions during the flood period in RS? Methodologically, e-clipping was used as a data collection technique. Afterwards, through a narrative literature review, an analytical debate was developed problematizing marketing actions disguised as social responsibility as communication strategies. Finally, it was considered that the combination of large donations with transparent and engaging communication strategies expands the possibilities of emotional connection with the public and reinforces the image of companies as agents of positive social change.
Downloads
References
ALBAGLI, S.; MACIEL, M. Novas condições de circulação e apropriação da informação e do conhecimento: questões no debate contemporâneo. Anais do X ENANCIB, 2009.
BALDISSERA, R; SÓLIO, M. Responsabilidade, ética e comunicação: reflexões sobre a tensão organização-ecossistema. In: ARAÚJO, M; BAUER, M (Org.). Desenvolvimento regional e responsabilidade social: construindo e consolidando valores. Novo Hamburgo: Feevale, 2005. p. 23-36.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre internet, negócios e sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
E-COMMERCE BRASIL. As 10 maiores "lojas" detêm quase 49,7% de toda a audiência do e-commerce no Brasil - Alguns dados e insights. Disponível em: < https://www.ecommercebrasil.com.br/artigos/as-10-maiores-lojas-detem-quase-497-de-toda-a-audiencia-do-e-commerce-no-brasil-alguns-dados-e-insights> Acessado em 01 de junho de 2024.
EXAME. O que grandes empresas estão fazendo para ajudar o Rio Grande do Sul? Disponível em:https://exame.com/bussola/o-que-grandes-empresas-estao-fazendo-para-ajudar-o-rio-grande-do-sul/ . Acessado em 26 de junho de 2024.
G1. Enchentes no RS: Defesa Civil confirma mais uma morte e total chega a 178; 34 seguem desaparecidos. Disponível em: <https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2024/06/09/enchentes-no-rs-total-de-mortos-sobe-para-173-e-de-desaparecidos-cai-para-38.ghtml>. Acessado em 24 de junho de 2024.
G1 RIO GRANDE DO SUL. Porto Alegre e região registram 1,2 mil raios durante temporal, diz observatório. Disponível em: <https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2024/04/28/video-porto-alegre-e-regiao-registram-12-mil-raios-durante-temporal-diz-observatorio.ghtml>. Acessado em 26 de junho de 2024.
INTERCEPT BRASI. Enchentes no RS: leia o relatório de 2015 que projetou o desastre – e os governos escolheram engavetar. Disponível em <https://www.intercept.com.br/2024/05/06/enchentes-no-rs-leia-o-relatorio-de-2015-que-projetou-o-desastre-e-os-governos-escolheram-engavetar/>. Acessado em 26 de junho de 2024.
KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 15. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2018.
MORAES, K. S. A Comunicação Organizacional como Agente Potencializador da Responsabilidade Social Empresarial. In: Sociedade, Contabilidade e Gestão. Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 77-88, 2007.
RIGITANO, M. Redes e ciberativismo: notas para uma análise do centro de mídia independente. In: I Seminário Interno do grupo de Pesquisa em Cibercidades. Salvador: UFBA, 2003.
RUDIGER, F. As redes e a armação: da cultura do narcisismo ao fetichismo. In: Lopes, M. Kusnch, M. (Org). Comunicação, cultura e mídias sociais. São Paulo: ECA-USP, 2016.
SCHOMMER, P. Investimento social das empresas: cooperação organizacional num espaço compartilhado. Salvador: Scielo, v. 7, n.19, p. 145-160, 2000.
SHIRKY, C. A cultura da participação: Criatividade e Generosidade na Era Conectada. Zahar, 2008.
SMITH, N. C., & SIMONSON, I. The dark side of empathy: Consumer responses to negative emotional appeals. In: Journal of Marketing Research. 45(2), 297-310, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fernanda Gabriela Gadelha Romero, Patrícia Rakel de Castro Sena, Pablo Ricardo Monteiro Dias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A submissão de originais para Revista Culturas Midiáticas implica na transferência, pelos autores (as), dos direitos de publicação impressa e digital. Os direitos autorais para os artigos publicados são do autor (a), com direitos da Revista Culturas Midiáticas sobre a primeira publicação. Em virtude de sermos um periódico de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações educacionais, científicas, não comerciais, desde que citada a fonte (por favor, veja a Licença Creative Commons no rodapé desta página).