INVESTIGATION ABOUT PEDAGOGY OF CONCEPT AND ITS APPLICABILITY IN TEACHING PHILOSOPHY IN MIDDLE SCHOOL

Authors

  • William Gustavo da Silva Macedo
  • Flávio José de Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v9i3.41655

Keywords:

Pedagogy of Concept. Teaching Philosophy. Deleuze.

Abstract

This article aims to investigate the Pedagogy of the Concept and its possible applicability in the high school classrooms, conveyed by the approaches of the philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari and with the intention of understanding the possible effects, contributions and impacts in the Teaching of Philosophy. As a theoretical basis for such research we use the theoretical contributions of French philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari guided by the work What is Philosophy? (1992), among other researchers who contribute to the investigation about the contributions of philosophy teaching. In this sense, we perceive the need to seek strategies that encourage the philosophizing in the classes of High School, that provide investigative, problematizing moments, that make possible to think the creation of concepts. On this last aspect, we denote the striking feature for Philosophy in the philosophical apprehension of Deleuze and Guattari. Finally, we intend to analyze the philosophical proposal on the Pedagogy of the Concept in the Teaching of Philosophy, as well as to highlight a proposal of teaching of philosophy guided by the Pedagogy of Concept.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Sílvio. Ensinar Filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BIANCO, Giuseppe. Gilles Deleuze Educador: sobre a Pedagogia do Conceito. Disponível em: Acesso em: 09 set. 2016.

BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases Curriculares. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm> Acesso em: 08 set. 2016.

______. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, v. 2, 2006.

______. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. PCN + Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Ciências Humanas suas Tecnologias. Brasília: MEC, SEMTEC, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a Filosofia? Trad. Bento Prado Jr e Alberto Alonso Muñoz. 3. Ed. – Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

GALLO, Sílvio. Deleuze e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

______. Metodologia do Ensino de Filosofia: Uma Didática Para o Ensino Médio. Campinas: Papirus, 2012.

JUNOT, Cornélio Matos. Ensino de Filosofia: Questões Fundamentais. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2014.

______. Filosofia: Caminhos do Ensinar e Aprender. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013.

Published

2018-10-27

Issue

Section

PHILOSOPHY AND TEACHING OF PHILOSOPHY