REFLECTION ON THE NOTION OF INDIVIDUALITY IN MAX HORKHEIMER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v14i2.66565

Keywords:

Crisis of civilization, Enlightenment, Individuality, Instrumental reason, Max Horkheimer

Abstract

This essay seeks to reflect on the emptied culture, which underlies the concept of contemporary individuality, analyzing it in the historical movement that makes it social adjustment or instrumental training for the maintenance of the developed industrial society. The analysis is based on the chapter "Rise and decline of the individual", from Max Horkheimer's Eclipse of Reason. In it, the Western civilizing process is thought by the Frankfurtian as a way to expose the limits of rationality that architected the project of enlightenment and gave rise to the civilizing crisis of the twentieth century. His analysis is based on the Critical Theory project, developed by the Institute for Social Research, through which the thinker elaborates his critique of Western culture. Therefore, this text approaches the concept of individual to register the cultural path of constitution of the enlightened identity of the self, by the enlightenment rationality, as well as the contradiction registered in the bourgeois rationality itself which subsidizes the positive idea of progress and executes the technical-scientific plan which brutalizes and dehumanizes the society. Therefore, Horkheimer's critique is not limited to the political facts that shook the planet, but to the amplitude of the civilizing process that regulated human actions in the world.

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Author Biographies

José Mateus Bido, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Doutor em educação pelo Programa de Doutorado da Universidade Estadual de Maringá, sob a orientação da Profª. Dra. Maria Terezinha Bellanda Galuch. É mestre em Filosofia pela UNIOESTE, Campus Toledo-PR, na linha de pesquisa Ética e Filosofia Política, sob a orientação do professor Dr. Rosalvo Schutz. Possui graduação em FILOSOFIA - LICENCIATURA PLENA - pela FACULDADE DE CIÊNCIAS HUMANAS ARNALDO BUZATO (1993) - Facitol - Toledo-PR.

Maria Terezinha Bellanda Galuch, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1988), especialização em metodologia do ensino pela Universidade Estadual de Maringá (1994), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1996), doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Realizou estágio de Pós-doutorado no Instituto de Psicologia da USP (2013). Atualmente é professora Associada da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, educação, ensino fundamental, ensino e aprendizagem, Teoria Crítica da Sociedade.

Haira Lima Ribas, Instituto Federal do Paraná - IFPR

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2021). Especialista em Educação a Distância e Novas Tecnologias Educacionais pela Unicesumar (2018) e em Gestão de Pessoas e Projetos Sociais pela Universidade Federal de Itajubá (2013). Graduada em Pedagogia pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2007) e em Comunicação Social - com habilitação em Publicidade e Propaganda pela Universidade de Santo Amaro (2001). Experiência profissional como Pedagoga no IFPR (2017- atual). Experiência em docência, coordenação pedagógica e direção de ensino; Tutoria e projetos na educação à distância; Educação social.

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Published

2023-08-31

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