JACQUES RANCIÈRE'S IGNORANT SCHOOLMASTER:

PRINCIPLES AND STEPS FOR A PHILOSOPHICAL EDUCATION

Authors

  • José Teixeira Neto https://orcid.org/0000-0002-0290-3479
  • Joildo Dutra de Medeiros Professor de Ensino Religioso do quadro permanente da Secretaria Municipal de Educação de Brejo do Cruz-PB e professor de Filosofia do quadro permanente da Secretaria de Educação do Estado da Paraíba.
  • Súedson Relva Nogueira Professor de Filosofia do quadro permanente da Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte.

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v14i2.67248

Keywords:

Exercises, Learning, Philosophy

Abstract

The text is a composition of inquiries developed in undergraduate and professional master's philosophy courses (PROF-FILO/UERN) and interrogates whether it would be possible to put forward some "emancipatory exercises" for philosophy learning from Jacques Rancière's The Ignorant Schoolmaster (2011), that is, to compose "exercises of thought" in order to encourage the student's acknowledgement of her own intellectual aptness. The text is divided into two stages. In the first one, it indicates the "principles" for a philosophical education, and, in the second, it presents four exercises. Finally, it reaches the conclusion that within the exercises, the teacher and the student should have the opportunity to think out and put into practice a kind of learning in which each one shows herself as someone  capable of intellectual venture and that the schoolmaster should always intend to listen to the student, not so as to interrogate her, but instead so as to recognize equality and to unfold emancipation.

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Author Biographies

José Teixeira Neto

Professor do Departamento de Filosofia, Filosofia Medieval

Joildo Dutra de Medeiros, Professor de Ensino Religioso do quadro permanente da Secretaria Municipal de Educação de Brejo do Cruz-PB e professor de Filosofia do quadro permanente da Secretaria de Educação do Estado da Paraíba.

Mestre em Filosofia (PROF-FILO 2019-2021), sob a Coordenação Geral da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e Núcleo local da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Campus de Caicó-RN. Graduado em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2006). Pós-Graduado Latu Sensu em Ética e Filosofia Política pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2009). Bacharel em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1999). Atualmente sou professor de Ensino Religioso do quadro permanente da Secretaria Municipal de Educação de Brejo do Cruz-PB e professor de Filosofia do quadro permanente da Secretaria de Educação do Estado da Paraíba.

Súedson Relva Nogueira, Professor de Filosofia do quadro permanente da Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Norte.

Mestre em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - PROF-FILO/UERN (2020); Professor efetivo do Governo do Estado do Rio Grande do Norte. Licenciado em Filosofia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2007); Licenciado em História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2017); Licenciado em Educação Física pela Universidade Pitágoras Unopar (2021); Curso de Especialização em Supervisão Educacional pela instituição Faculdades Integradas de Patos - FIP Patos (2013); Membro do Grupo de Pesquisa Ensinar e Aprender na Educação Básica CNPq/UERN; Assessor Pedagógico da 10ª DIREC (2020 - 2021); Coordenador Pedagógico da 10ª DIREC (2022); Professor supervisor do PIBID Filosofia - UERN/Campus Caicó.

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Published

2023-08-31