The role of organizational values on job performance

A study with shopping mall employees

Authors

  • Gean Carlos Tomazzoni Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Vânia Medianeira Flores Costa Universidade Federal de Santa Maria
  • Andressa Schaurich dos Santos Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2022v12n2.60167

Abstract

Purpose: this paper analyzes how the organizational values ​​shared by workers in shopping mall influence the job performance. Methodology: the study was based on a cross-sectional design with 260 employees from enterprises in the retail sector. Data collection took place through the application of the Inventory of Organizational Values Profiles and the Job Performance Scale. In the data analysis, the techniques of descriptive statistics and multiple regression were used. Results: the results demonstrate that organizational values ​​are predictors of job performance. The dominant values ​​perceived point to the promotion of conformity, the valorization of competence, the concern with the community and the market dominance. In addition, the autonomy value was identified as a distinctive predictor for the types of individual's performance. Academic contributions: the article presents an original analysis of the influences of organizational values on the job performance, based on the investigation of an organizational context composed of a multiplicity of business ventures. The results may support further research in the field of organizational behavior. Practical contributions: the results can constitute a reflective tool for effective interventions by managers, through strategies aimed at prioritizing organizational goals that encourage a productive organizational environment in terms of attitude and behavior related to job.

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Author Biographies

Gean Carlos Tomazzoni, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2017). Licenciado na área de Gestão e Negócios pela Universidade Federal de Santa Maria (2017). Bacharel em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (2014). Professor dos cursos de MBA da área de Negócios no Centro Universitário Ritter dos Reis. Pesquisador nos Grupos de Pesquisa Trabalho e Saberes na Contemporaneidade da Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Trabalho, Organizações e Pessoas da Universidade Federal de Santa Maria e; Indivíduos, Organizações e Trabalho: Processos Psicossociais da Universidade Federal da Bahia. Tem experiência na área de Administração. Como pesquisador atua na área de estudos organizacionais, principalmente nos seguintes temas: vínculos no trabalho; cooperação nas organizações; políticas de abastecimento e sistemas agroalimentares; e organização das redes agroalimentares alternativas.

Vânia Medianeira Flores Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (1992), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Administração pela Universidade Federal da Bahia (2008). Desempenhou as funções de Coordenadora do Curso de Graduação em Administração (2012-2017) e atualmente é professora Associada do Departamento de Ciências Administrativas da Universidade Federal de Santa Maria, e foi Coordenadora do curso de Especialização em Gestão Pública Municipal/PNAP/UAB - Modalidade EaD (2010-2018). Orientadora de mestrado e doutorado associada à linha de pesquisa Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Maria. Líder do Grupo de Pesquisa Trabalho, Organizações e Pessoas da Universidade Federal de Santa Maria e pesquisadora do Núcleo de Estudos Indivíduo, Organizações e Trabalho da Universidade Federal da Bahia. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Comportamento Organizacional, atuando principalmente nos seguintes temas: comprometimento, clima organizacional, mudança organizacional e motivação.

Andressa Schaurich dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (2019). Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (2015). Especialista em Gestão de Organização Pública em Saúde pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (2015). Graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (2012). Atua como Professora dos cursos de Administração, Tecnologia em Gestão Comercial e Psicologia da Faculdade Integrada de Santa Maria/FISMA. Tem experiência na área de Gestão de Pessoas, atuando principalmente em temas do Comportamento Organizacional - Vínculos com a organização (Comprometimento, Entrincheiramento e Consentimento Organizacional), Políticas e Práticas de Gestão de Pessoas e Desempenho no trabalho e organizacional. 

Published

2022-05-09

How to Cite

Tomazzoni, G. C., Costa, V. M. F., & Santos, A. S. dos. (2022). The role of organizational values on job performance: A study with shopping mall employees. Theory and Practice in Administration - TPA, 12(2). https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2022v12n2.60167

Issue

Section

Artigos de Pesquisa (Research Papers)