Social capital scale

Development and validation from the specific domain of consumer behavior, and consumer profiles

Authors

  • Jussara Cucato Universidade Nove de Julho (UNINOVE) https://orcid.org/0000-0002-2805-5789
  • Vivian Iara Strehlau Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM
  • Flávio Santino Bizarrias Universidade Nove de Julho - Uninove

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2022v12n2.62106

Abstract

Purpose: The aim of this study was to develop a Social Capital scale from the specific domain of consumer behavior, and to validate this scale in a nomological network of relationships, further testing the sample's social capital profiles. Methodology/approach: A quantitative approach was used, initially exploratory for the generation of a pool of items, followed by a confirmatory factorial analysis, and Structural equation modeling for the validation of the scale in a predictive model. Group heterogeneity was obtained through latent classes. Findings: The study identified a one-dimensional Social Capital scale, pioneered from the perspective of consumers, capable of predicting consumer responses in terms of Brand-self Congruence, Product Attitude, and Brand Purchase Intention. Different consumer profiles were also identified in terms of social capital. Theoretical/methodological contributions: This study advances by pioneering the development, validation, and predictive role of a Social Capital scale from the consumer behavior specific domain context, without adaptations, as in previous studies. The study also contributes methodologically by analyzing the heterogeneity of social capital among consumers. Practical contributions: The study allows managers and other practitioners to understand and measure the role of the benefits provided by network connections in marketing strategies.

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Author Biographies

Jussara Cucato, Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Doutoranda em Administração pela Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM, com ênfase em Marketing. Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Nove de Julho - UNINOVE, com formação pelo Institut d'administration des Entreprises de Grenoble, IAE GRENOBLE, França. Bacharel em Administração de Empresas pela mesma IES. Cursou Didática de Ensino em Administração na FEA/USP. Atua em pesquisas voltadas ao Comportamento do Consumidor, Branding, Brand Strategy, Marketing digital, Marketing Internacional e Inovação em Marketing. Estágio de docência na disciplina de Branding. Atua como professora assistente nas disciplinas: fundamentos do Comportamento do Consumidor e Comportamento do Consumidor

Vivian Iara Strehlau, Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM

Doutora em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas - SP (2003), mestre e graduada pela mesma escola. Estágio Sênior (pós-doutorado) pela Wirtschaftsuniversität Wien. Participou do Programme of International Management na London Business School. Foi Vice Coordenadora Programa de Pós-graduação em Administração (2019 - 2021). Responsável pelo projeto do Mestrado Profissional em Comportamento do Consumidor do qual foi a primeira coordenadora entre 2015 e 2019, ambos da Escola Superior de Propaganda e Marketing/SP - ESPM. Eleita Representante do Brasil no Comitê Executivo do European Marketing Academy entre 2014 e 2020. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing. Interesses de pesquisa em comportamento do consumidor e em marketing internacional em temas como marca país, marcas globais e comportamento do consumidor em um contexto internacional.

Flávio Santino Bizarrias, Universidade Nove de Julho - Uninove

Pós-doutor em Marketing Internacional pela ESPM-SP. É Professor e Pesquisador do Programa de Pós-graduação em Gestão de Projetos (PPGP) Stricto Sensu da Universidade Nove de Julho. Doutor em Administração e Mestre em Administração pela Universidade Nove de Julho, professor de ensino superior da mesma IES. Possui especialização em Marketing pela ESPM-SP e graduação em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2000). Atua principalmente nos seguintes temas de pesquisa: marketing e gestão de projetos, comportamento do consumidor, atitudes implícitas (automáticas) marcas, crowding, e identidade do consumidor. Possui experiência profissional na área de Administração, com ênfase em Mercadologia.

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Published

2022-05-09

How to Cite

Cucato, J., Strehlau, V. I., & Santino Bizarrias, F. (2022). Social capital scale: Development and validation from the specific domain of consumer behavior, and consumer profiles. Theory and Practice in Administration - TPA, 12(2). https://doi.org/10.22478/ufpb.2238-104X.2022v12n2.62106

Issue

Section

Artigos de Pesquisa (Research Papers)