“MARKETING” NAS MATRIZES CURRICULARES DOS CURSOS DE ARQUIVOLOGIA DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2318-6186.2022v10n1.62762Keywords:
Marketing; Curso de Arquivologia; Matrizes Curriculares; Profissional arquivista.Abstract
The study focuses on the importance of disciplines that address the Marketing theme in the curricula of Archival courses in the northeastern region of Brazil, whose importance in the training of future archivists is related to the issue of using marketing strategies, whether traditional or digital, to disseminate the products and services of information units. The methodology used was exploratory research, of bibliographic type, with qualitative approach, and the sample was composed of the political-pedagogical projects (PPCs) available on the web pages of three Archival courses offered in universities in the Northeast of Brazil. As a result, it was verified that, in the curricular matrices of the courses, marketing already brings a differential in the formation of future professionals, although it is approached in a primary way. This will open new paths for it to be inserted in a broad way and become an efficient and effective tool in the professional life of these future archivists. In this sense, it is expected that the learned knowledge will not remain only in empiricism, but will also be transformed into actions, methods and techniques learned to contribute to the needs of the market.
Downloads
References
ANDRADE, Andresa Léia de; ALMEIDA, Daniela Pereira dos Reis de. Capacitação em serviços de arquivo: o arquivista frente aos desafios das tecnologias da informação e comunicação. Revista EDICIC, s.l., v. 1, n.3, p. 52-58, jul./set.2011. Disponível em: <http://www.edicic.org/revista/>. Acesso em: 15 nov. 2021.
BRAGANÇA, F. F. C.; ZACCARIA, R. B. Gestão de marketing em unidades de informação: estudo de caso do Centro de Documentação e Arquivo da Câmara de Vereadores de Piracicaba (SP). Revista Analisando em Ciência da Informação, v. 4, n. Especial, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/80926. Acesso em: 03 nov. 2021.
FERREIRA, Jade Gomes de Sousa; GUERRA, Maria Aurea Montenegro Albuquerque. Gestão e marketing em unidade de informação: competências do profissional da informação. Informação em Pauta, v. 3, n. 1, p. 81-96, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/41817. Acesso em: 15 nov. 2021.
FONSECA, Juliana Soares da; ROCHA, Maria Meriane Vieira; SOUSA, Ana Claudia Medeiros de. Aplicação do Marketing no Arquivo Geral da Universidade Federal da Paraíba. In: Dulce Amélia de Brito Neves; Maria Meriane Vieira Rocha; Patrícia Silva. (Org.). Cartografia da Pesquisa e Ensino da Arquivologia no Brasil: IV Reparq. 1ed.JOÃO PESSOA: Editora UFPB, 2016, v. p. 503-522.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIROTO, Luan; FORMENTINI, Rosangela. Estratégias de marketing digital para unidades de informacionais: estudo de websites de arquivos e bibliotecas públicas estaduais. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S.L], v.8, n. 2, p. 144-162, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/128998. Acesso em: 05 jan. 2022.
KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan (Org.). Marketing 4.0: do tradicional ao digital. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
PRADO, Jorge Moisés Kroll do; PINTO, Adilson Luiz. Marketing na Ciência da Informação brasileira: quatro décadas de produção. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 28, n. 3, p. 53-68, set./dez. 2018.Disponível em: https://periódicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/37935. Acesso em: 15 nov. 2021.
RIBEIRO, Magno Alex Carneiro. Ensino de Arquivologia: diagnóstico das metodologias adotadas no ensino das disciplinas técnicas na formação arquivística.
João Pessoa, PB, 2015. Artigo (TCC) (Graduação em Arquivologia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
LAURENTINO, Ronys Berto. A importância do marketing e suas estratégias na promoção das unidades de informação e do profissional arquivista. João Pessoa, PB, 2015. Monografia (Graduação em Arquivologia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
SANTOS, Igleide de Oliveira. Marketing digital: análise das mídias sociais nas unidades de informação. São Cristóvão, SE, 2016. Monografia (Graduação em Biblioteconomia e Documentação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.
SANTOS, Jovenilda Freitas dos; LUBISCO, Nídia Maria Lienert. O desenvolvimento do marketing e sua aproximação com os paradigmas da Ciência da Informação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 380-396, maio/ago. 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/114536. Acesso em: 23 set. 2021.
SANTOS, Jussara Pereira. O moderno profissional da informação: o bibliotecário e seu perfil face os novos tempos. Informação & Informação, Londrina, v. 1, n. 1, p. 5-13, jan./jun. 1996.
SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento: Revista de Educação, Niterói, ano 3, n. 4, p. 54-84, 2016. Disponível em: http://www.revistamovimento.uff.br/ index.php/revistamovimento/article/view/296. Acesso em: 20 nov. 2020.
SILVA, Alzira Karla Araújo da; PONTES, Liliane da Costa. O marketing como ferramenta estratégica na Arquivologia: do diagnóstico ao plano de ação (marketing) no arquivo setorial de uma instituição de ensino superior. Archeion Oline, v.5, n. 4, p. 172-193, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/archeion/article/view/36269. Acesso em: 26 jan. 2022.
SILVA, Cícera Ana Micaele Gomes da. A aplicabilidade do marketing de relacionamento na gestão de bibliotecas universitárias: um estudo em uma biblioteca de instituição privada de juazeiro do norte – ce. Revista Folha de Rosto, v. 2, n. 2, p. 5-15, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/39219. Acesso em: 26 nov. 2021.
TARGINO, Maria das Graças. Olhares e fragmentos: cotidiano da Biblioteconomia e Ciência da Informação. Teresina: EDUFPI, 2006.
WENNINGKAMP, Anderson. CRM: o que é e como funciona. Administradores.com, 2009. Disponível em: https://administradores.com.br/artigos/crm-o-que-e-crm-e-como-funciona.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os Autores mantêm os direitos autorais e concedem à Archeion Online, o direito de publicação simultaneamente disponibilizada de acordo com uma Licença Creative Commons, permitindo o compartilhamento sem fins lucrativos de sua obra pelo seu uso/citação de modo referenciado (com reconhecimento da autoria e publicação nesta revista).