From the child presented in Emilio to the hypothetical natural man of the Discourse of Inequality
DOI:
https://doi.org/10.18012/arf.v8i3.59673Keywords:
Philosophy, language, education, nature, PerfectibilityAbstract
Research of a theoretical nature that investigates Philosophy, Education and Language in the thought of Jean-Jacques Rousseau (1712-1778). Based on the works Essay on the origin of the languages in which melody and musical imitation is spoken; Discourse on the origin and foundations of inequality between men (1755) and Emilio or Education (1762), aims to make an analysis of the child presented in Emilio through analogies with the hypothetical natural man presented in the Discourse on inequality, from the bias of the essay language; as well as examining the development of language in these characters from the relationship with Emilio's education. The interdisciplinary research presents as a result the conclusion that the relationship between philosophy, language and education is a fruitful interpretation to understand Rousseaunian thought.
Downloads
References
CASSIRER, Ernst._A filosofia do iluminismo._Tradução: Álvaro Cabral. Campinas: Editora da Unicamp, 1992._
_CASSIRER, Ernst. A questão Jean-Jacques Rousseau. Tradução: Erlon José Paschoal, Jézio Gutierre e revisão da Tradução: Isabel Maria Lourenço. São Paulo: Editora UNESP, 1999.
CERIZARA, Beatriz._ROUSSEAU: a educação na infância._São Paulo: Editora_Scipione, 1990._
DALBOSCO, Claudio A._Condição humana_e educação do amor-próprio em Jean-Jacques Rousseau._São Paulo: Edições Loyola, 2016._
DALBOSCO, Claudio A. A Educação_natural em_Rousseau: das necessidades da criança e dos cuidados do adulto._São Paulo: Cortez, 2011._
GUAUTIER,_Clermont;_TERDIF, Maurice._A_pedagogia: teorias e práticas da_Antiguidade aos_nossos dias._Tradução:_Lucy Magalhães, 3_ed._Petrópolis, RJ: Vozes, 2014._
LAUNAY, Michel. Introdução: questão prévia. In:_Emílio ou Da Educação._/ J.-J. Rousseau. São Paulo: Martins Fontes, 1999._
PRADO Jr, Bento._A retórica de Rousseau e outros ensaios._Org. e apresentação:_Franklin de Matos._ Tradução: Cristina Prado. São Paulo: Cosac_Naify, 2008._
PRADO Jr, Bento._A_força da_voz e a violência das coisas._In:_Ensaio sobre_a origem_das línguas. Campinas, SP:_Editora Unicamp, 1998._
ROUSSEAU, J.-J._As Confissões. Tradução: Wilson Lousada. Vol. único. Rio de Janeiro: Livraria José Olimpo Editora, 1948.
PRADO Jr, Bento. Discurso sobre as ciências e as artes._Tradução: Lourdes Santo Machado. São Paulo: Abril Cultural, 1978a.__
PRADO Jr, Bento._Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os_homens. São Paulo: Abril Cultural, 1978b._
PRADO Jr, Bento._Ensaio sobre a origem das línguas: no qual se fala da melodia e da imitação musical._São Paulo: Abril Cultural, 1978c._
PRADO Jr, Bento. Ensaio sobre a origem das línguas; Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens; Discurso sobre as ciências e as artes; Prefácio de Narciso ou o amante de si mesmo._Tradução: Lourdes Santos_Machado; Introdução e notas de Paul_Arbousse-Bastide_e Lourival Gomes Machado e consultoria de Marilena Chauí. 2. ed. Os Pensadores, São Paulo: Abril Cultural, 1978._
PRADO Jr, Bento. Emílio ou Da Educação. Tradução: Roberto Leal Ferreira. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
PRADO Jr, Bento. Emílio ou Da Educação. Tradução: Sérgio Milliet. 3.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995.
SOUZA, Maria das Graças de._História e Declínio: Rousseau._In:_Ilustração e_história: o pensamento sobre a história no iluminismo francês. São Paulo: Discurso_Editorial, 2001._
STAROBINSKI, Jean.__Jean-Jacques Rousseau: a transparência e o obstáculo seguido de sete ensaios sobre Rousseau._Tradução: Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Journal general policy
1.This journal works under a Creative Commons License aplied to online journals. That icence can be read in the following link: Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
2.Accordingly to this License, a)the journal declares that authors hold the copyright of their articles without restrictions, and they can archieve them as post-print elsewhere. b)the journal allow the author(s) to retain publishing rights without restrictions.
Metadata Policy for information describing items in the repository
1. Anyone may access the metadata free of charge at anytime.
2.The metadata may be re-used in any medium without prior permission, even commercial purposes provided the OAI Identifier or a link to the original metadata record are given, under the terms of a CC BY license refered for the Journal.