Educação Ambiental em cursos de formação de professores

formas de abordagens na área de Linguagens

Authors

  • Liliane Afonso de Oliveira Universidade Federal Rural da Amazônia
  • Claudinha Carvalho Pessoa Universidade Federal Rural da Amazônia
  • Cíntia Maria Cardoso Universidade Federal Rural da Amazônia

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2237-0900.2021v17.65216

Abstract

The National Curriculum Guidelines for Environmental Education (DCNEA), established by MEC Resolution No. 02, of June 2012, determine the Environmental Education actions necessary for Pedagogical Course Projects (PPC), with the purpose of developing training professional. The objective of this research is to analyze the forms of approaches to Environmental Education in the curriculum of the PPC of Full Degree in Portuguese Language and Libras offered by the Teacher Training Program (PARFOR) of the Federal Rural University of Amazônia. The research had a qualitative approach, with a documentary research being carried out in the mentioned PPCs. The results indicate that the Portuguese Literature course presents a transversal and interdisciplinary approach to Environmental Education, in order to promote a link between theory and practice addressed in the peculiarities of teacher training. On the other hand, in the Language/Libras course, Environmental Education is not articulated in the course curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane Afonso de Oliveira, Universidade Federal Rural da Amazônia

Docente da Universidade Federal Rural da Amazônia; Doutora em Comunicação, Linguagens e Cultura pela Universidade da Amazônia – PA, liliane.afonso@ufra.edu.br

Claudinha Carvalho Pessoa, Universidade Federal Rural da Amazônia

Graduanda do curso de Letras, com habilitação em Língua Portuguesa da Universidade Federal Rural da Amazônia, claudinhacarvalho1994@gmail.com

Cíntia Maria Cardoso, Universidade Federal Rural da Amazônia

Docente da Universidade Federal Rural da Amazônia; Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo.

Published

2021-12-18

How to Cite

OLIVEIRA, L. A. de; PESSOA, C. C.; CARDOSO, C. M. . Educação Ambiental em cursos de formação de professores: formas de abordagens na área de Linguagens. DLCV, João Pessoa, PB, v. 17, p. e021011, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2237-0900.2021v17.65216. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/dclv/article/view/65216. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)