O ensino de literatura e o desempenho dos candidatos na resolução da questão discursiva do vestibular 2008 da UFCG

Authors

  • Maria Marta dos Santos Silva Nóbrega

Keywords:

the teaching of literature, college entrance exam, literary reading

Abstract

his work had the objective of analyzing the performance of students who are taking the college entrance exams, while answering the discursive question based on Brazilian Literature, proposed by the entrance exams held in 2008 at the Federal University of Campina Grande (UFCG). The field research includes two distinct moments: the first is descriptive and the second, exploratory, and it was done at a free preparation course which is held at the university. The corpus of the analysis was composed of fifty exam papers. Taking as a basis the answer key issued by the exam preparation committee, known as COMPROV, we used the following selection criteria: the answers which were the closest to the expected ones but the students’ writing is distant from the one required. At the end of the research, when we compared the answer key issued by COMPROV the answers presented to the discursive question, about Brazilian literature, we concluded that the thorough reading of the literary works, coupled with an interactive study, is of great importance to the students’ successful performance at the question referred to. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, Vera Teixeira de e BORDINI, Maria da Glória. Literatura: a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1998.

ALVES, José Hélder Pinheiro. Literatura no ensino médio. In: DIAS, L. Francisco. (Org.). Texto, escrita, interpretação: ensino e pesquisa. João Pessoa: Idéia, 2001.

ANDRADE, Claudete A. Segalin de. Dez livros e uma vaga: a leitura de literatura no vestibular. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2003.

BORDINI, Maria da Glória. Guia de leituras para alunos de 1º e 2º graus. Centro de Pesquisas Literárias. Porto Alegre: PUCRS/Cortez, 1989.

BRASIL/SEMTEC. Orientações Curriculares Nacionais para o Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias – Conhecimento de literatura. Brasília: MEC/SEMTEC, 2006.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Textos de invenção. São Paulo: Duas Cidades, Ed. 34, 2002.

CHIAPPINI, Lígia. Reinvenção da catedral: língua, literatura, comunicação: novas tecnologias e políticas de ensino. São Paulo: Cortez, 2005.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. 39a ed. São Paulo: Cortez, 2000.

JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Tradução de Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.

______. O prazer estético e as experiências fundamentais da poiesis, aisthesis e katharsis. In: LIMA, Luiz Costa (Seleção, Coordenação e Tradução). A Literatura e o leitor: textos da estética da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 4. ed. São Paulo: Ática, 1999. (Série Educação em ação).

______. O que é literatura. São Paulo: Brasiliense, 1982.

______. Natureza interdisciplinar da leitura e suas implicações na metodologia do ensino. In: ABREU, Márcia (org.). Leituras no Brasil: antologia comemorativa pelo 10º COLE. Campinas, SP: Mercado de letras, 1995.

______. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, Regina (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. 5. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988 (Série Novas perspectivas, 1).

LEAHY-DIOS, Cyana. Educação literária como metáfora social: desvios e rumos. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004. (Coleção texto e linguagem) MARTINS, Ivanda. A literatura no ensino médio: quais os desafios do professor? In: MENDONÇA, Márcia (orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

SOARES, Magda Becker. A escolarização da Literatura Infantil e Juvenil. In: EVANGELISTA, Aracy, BRINA, Heliana, MACHADO, Maria Zélia (orgs). A escolarização da Leitura Literária: O Jogo do Livro Infantil e Juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

WALTY, Ivete L. C. Literatura e escola: anti-lições. In: EVANGELISTA, Aracy, BRINA, Heliana, MACHADO, Maria Zélia (orgs). A escolarização da Leitura Literária: O Jogo do Livro Infantil e Juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1990.

______. Estética da recepção e história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.

______. Fim do livro, fim dos leitores? Ed. Senac, São Paulo: Ática, 1989.

Published

2010-03-27