BRUTA AVENTURA EM VERSOS OR ANA CRISTINA CESAR UNDER THE SPOTLIGHTS:

PERSONAE IN DIALOGUE

Authors

  • Elaine Cristina Cintra UFPB
  • Brenda Pontes Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2024v26n1.69577

Keywords:

Literatura brasileira, Poesia marginal, Documentário, Ana Cristina Cesar, Bruta aventura em versos

Abstract

This article aims to observe and discuss the relations between      Letícia Simões’ documentary film Bruta aventura em versos (2011), and Ana Cristina Cesar’s poetic and critical work, seeking to interpret how the multiple voices in the film relate to Cesar’s voice. To discuss the poet, the documentary presents interpretations of      her poetry, as expressed by her close friends and readers.      The author’s biography itself becomes the center of the discussion, which makes the narrative move between fictional and biographical spaces - a process that also occurs in her poetry, which deals with autobiographical resources, as critics have commented. In this study, we examine some features of the documentary as a genre, which contributed to      the discussion of the critical and poetical personae presented in Cesar, both evoked in the documentary. Our references are researchers who study the documentary genre, such as Bill Nichols (2005),  and      the autobiographical in Literature     , such as Lejeune (2008), Achcar (1994), and Arfuch (2010). Regarding Cesar      and her writing, we rely on authors such as Carlos Eduardo Souza (2009), and Flora Süssekind (2004).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elaine Cristina Cintra, UFPB

Doutora em Teoria Literária

References

ACHCAR, Francisco. Lírica e Lugar-comum: Alguns temas de Horácio e sua presença em português. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Tradução de Paloma Vidal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2010.

CESAR, Ana Cristina. Crítica e tradução. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

CESAR, Ana Cristina. Poética. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2013.

CONCEIÇÃO, Yuna Ribeiro. A potência da criação de Ana Cristina Cesar no longametragem Bruta aventura em versos. 2013. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Gestão de Projetos Culturais e Organização de Eventos) – Programa de Pós-Graduação do Centro de Estudos Latino-Americanos sobre Cultura e Comunicação, Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo.

ELIOT, Thomas Stearns. Tradição e talento individual. Ensaios. Tradução, introdução e notas de Ivan Junqueira. São Paulo: Art, 1989.

LEJEUNE, Phillippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Organização: Jovita Maria Gerheim Noronha. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Tradução de Mônica Saddy Martins. Campinas: Papirus, 2005, p. 26-71.

PRADO, Losana H. O. Intertextualidade, crônica, mídia impressa. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 6, n. 13, p. 76-81, 2016.

RECHDAN, Maria Letícia A. Dialogismo ou Polifonia? Revista Ciências Humanas, Taubaté, v. 9, n. 1, p. 45-54, jan./jun. 2003. Disponível em: https://www.felsemiotica.com/descargas/Almeida-Rechdan-Maria-Letícia-de-Dialogismo-ou-polifonia.pdf. Acesso em: mar. 2024.

RICOEUR, Paul. O si-mesmo como um outro. Tradução de Lucy Moreira Cesar. Campinas-SP: Papirus, 1991.

SIMÕES, Letícia (direção). Bruta aventura em versos. Produção: Matizar. Roteiro: Letícia Simões, Márcia Watzl. 74 min, cor, Brasil, RJ, 2011.

SOUZA, Carlos Eduardo Siqueira Ferreira de. A lírica fragmentária de Ana Cristina Cesar: Autobiografismo e montagem. São Paulo: EDUC, 2010.

SÜSSEKIND, Maria Flora. Literatura e vida literária: polêmicas, diários e retratos. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

TOLLENDAL, Eduardo José. Contra-cultura e marginália: Uma releitura de metapoemas marginais. 1986. Dissertação (Mestrado em Letras – Literatura Brasileira) – Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 1986.

Published

2024-12-30

Issue

Section

MUSEU DE TUDO 3: TEMA LIVRE