Walking with Miguel: thinking about strategies for research with children in Cape Verde
estratégias para a pesquisa com crianças em Cabo Verde
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2447-9837.2021.n13.60003Abstract
The article reflects on some strategies for researching with children based on an ethnography carried out in Praia, capital of Cape Verde between 2019 and 2020. Based on the failure of more common techniques, such as drawing, I chose to accept the children's invitation to walk with them around the neighborhood where they live. In this way, I was able to understand how they develop their social relationships, interact with adults and reinforce their daily role in maintaining the solidarity relationships that are so essential for the well-being of residents. Exploring premises of being a child in Cape Verde, I draw up a map that illustrates how the knowledge we produce is related to the child's personal trajectory. To do so, I carry out a case study from one of my main interlocutors, an eight-year-old boy called Miguel.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).