Cultural Pedagogies, Heterotopic Bodies and non-normative possibilities: teacher training in experiences with a RPG game

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1807-8214.2020v30n1.51583

Keywords:

Identities, RPG, Teacher Training

Abstract

The research discuss about discoursive regimes that engender and materialize themselves around the construction of non-normative identities and subjectivities that break the body-sex-gender-sexuality coherence. It analyzes how future educators trigger perceptions and meanings about gender and sexuality issues in the performative acts experienced during an RPG (Role Playing-game), regarding transidentities and their subjectivities. For this purpose, participatory action-research was used, developed with 30 Pedagogy students of two Higher Education Institutions in Paraná. The proposal made it possible to verify the need of training teachers to be sensitive these subjects, in order to prepare them to act consciously in different educational spaces, being sensitive to the social, cultural and psychological damage caused by the maintenance of modes of education that may become creators of erasure zones. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássia Cristina Furlan, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2009) e Pedagogia pela Faculdade Instituto Superior de Educação do Paraná (2016). Especialista em Educação Profissional integrada à Educação Básica na Modalidade de Jovens e Adultos - PROEJA pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - CP (2011). Mestrado em Educação (2013) e Doutorado em Educação (2017) pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é Professora Adjunta na Universidade Federal de Grande Dourados - UFGD (Graduação em Educação Física - Faculdade de Educação). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física e Cultura(s) - EDUCA. Possui experiências na área da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: corpo, gênero, sexualidade e suas interseccionalidades; infância, culturas infantis, jogos e brincadeiras; prática pedagógica e formação docente.

Published

2020-12-22

How to Cite

FURLAN, C. C. Cultural Pedagogies, Heterotopic Bodies and non-normative possibilities: teacher training in experiences with a RPG game. Revista Ártemis, [S. l.], v. 30, n. 1, p. 303–330, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1807-8214.2020v30n1.51583. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/51583. Acesso em: 17 jul. 2024.