The construction of the performance of the work Fantasia Sul América para Trompa solo of Claudio Santoro

Authors

  • Weslei Da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Keywords:

Fantasia Sul América. Claudio Santoro. Technical-interpretative. Performance. Horn.

Abstract

This article presents a brief historical context about the composer Claudio Santoro, reporting his compositional stylistic path; evidencing as main objective his work Fantasia Sul América para Trompa solo, showing the main technical-interpretative challenges found in the piece, seeking to list tools that can contribute to the construction of the performance of the work object of study of this article. After the analysis, it was possible to identify the technical-interpretative challenges, develop and technically progress to carry out the construction of the performance of the work, in addition to contributing to the increase of academic work related to the area of ​​performance in the horn.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORBA, Tomás; LOPES, Fernando. Dicionário de Música. 1ª ed. Edições Cosmos – Lisboa, Graça, 1962.

CERQUEIRA, Daniel Lemos. Teoria da performance musical. In: Musifal: revista eletrônica de música da Universidade Federal de Alagoas, Vol. 2, n. 2, p. 48-65. 2010.

DIAS, Ana Maria dos Santos Lopes Valente. Análise Musical como Estratégia Auxiliar de Ensino nas Aulas de Instrumento: um estudo de caso no CCM sobre o recurso dos professores a esta estratégia. Porto, 2013. 158f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Música). Universidade Católica Portuguesa, Porto, 2013.

FILHO, José de Oliveira. Caminhos para controle da ansiedade na performance musical de trompistas: estudos de casos múltiplos entre Brasil e Portugal. Porto, 2016. 206f. Dissertação (Mestrado em Música). Escola Superior de Música, Arte e Espetáculo: Instituição Politécnico do Porto, 2016.

FONSECA, Pablo Victor Marquine Da. Deveras humano: teoria do tópos musical na obra para piano solo de Claudio Santoro. Brasília, 2016. 322f. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

FRAGA, Vinícius de Sousa. Estudo interpretativo sobre a Fantasia Sul América para clarineta solo de Cláudio Santoro. Bahia, 2008. 125f. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Federal da Bahia, Bahia, 2008.

MED, Bohumil. Teoria da música. 4. ed. rev. e ampli. Brasília, DF: Musimed, 1996.

MENDES, Sérgio Nogueira. O percurso estilístico de Claudio Santoro: roteiros divergentes e conjunção final. Campinas, 2009. 295f. Tese (Doutorado em Música). Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009.

PRIOLLI, Maria Luisa de Mattos. Princípios básicos da música para a juventude 1º volume. 48ª ed. Rio de Janeiro, 2006.

OLIVEIRA, José de Carvalho; PINTO, Marco Tulio de Paula. Fantasia Sul América para saxofone solo, processos de assimilação e incorporação de repertório. In: Revista Vórtex, Curitiba, Vol. 8, p. 1-16, 2020.

SILVA, Anderson Afonso. Música para trompa e sixxen, de Estércio Marquez Cunha: resultados sonoros na colaboração entre compositor e intérprete. Goiânia, 2017. 77f. Dissertação (Mestrado em Música). Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

SOARES, Lucca Zambonini. Balada para trompa em fá e piano de Almeida Prado: edição crítica e preparação técnica. Campinas, 2017. 195f. Tese (Doutorado em Música). Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

VIEIRA, Alice Martins Belém. Diálogos de Cláudio Santoro com a produção musical contemporanêa: um estudo a partir de correspondências do compositor e da análise musical de obras para piano. São Paulo, 2013. 254f. Tese (Doutorado em Música). Departamento de Música da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

Published

2022-07-27

How to Cite

DA SILVA, W. The construction of the performance of the work Fantasia Sul América para Trompa solo of Claudio Santoro. The Brazilian Trombone Association Journal, [S. l.], v. 3, n. 2, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/btaj/article/view/61383. Acesso em: 24 nov. 2024.