THINKING AND EXPERIENCE AT SCHOOL: WALKING BETWEEN TRAINING, RESEARCH AND EXTENSION FROM PHILOSOPHY TO / WITH CHILDREN

Authors

  • Maria Reilta Dantas Cirino
  • Ana Priscila da Silva Alves
  • Joseane Maria dos Santos
  • Maria Andreia Carneiro Cruz
  • Raíssa Santana dos Santos

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v9i3.41662

Keywords:

Philosophy for / with children. Experience. Dialogue.

Abstract

We start from the idea that philosophy is a practice and way of life from which all people can approach. This understanding brings us closer to the theoretical and practical proposal elaborated by the American philosopher Matthew Lipman in the twentieth century, precisely in the late 1960s and introduced in Brazil in 1980. We base ourselves in Lipman's studies, and later with our approach to studies and practices in development in Brazil by Professor Walter Omar Kohan, which point to the re-elaboration of Lipman's philosophy proposal for children, converting it into a philosophy "with" children. Kohan's proposal differs from Lipman's proposal, especially for not presenting a pre-defined curriculum, constituting in a more open way of composing, with the participation of children, thinking experiences. In this sense, we have asked ourselves, from the activities under development in research projects and extension: is it possible to do philosophy with children? Such a question has moved us and approached us to experience various attempts at studies and practices / doings of philosophy for / with children in the university and in public and private schools in the municipality of Caicó / RN. The proposal of this text is to present and at the same time reflect on the path taken by the activities of training, research and extension in development through the Licentiate Degree in Philosophy of Caicó / UERN / RN, involving the theme of philosophy for / with children in the period from 2008 to 2018.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CIRINO, M. R. D. Filosofia com Crianças: cenas de experiências em Caicó (RN), Rio de Janeiro (RJ) e La Plata (Argentina). Rio de Janeiro/RJ: NEFI, 2016 (Coleção Teses e Dissertações: 2).

DANIEL, Marie-France. A filosofia e as crianças. Prefácio de Matthew Lipman. Tradução de: Luciano Vieira Machado. São Paulo: Nova Alexandria, 2000.

GALLO, Sílvio. O problema e a experiência do pensamento: implicações para o ensino de filosofia. In: BORBA, Siomara; KOHAN, Walter. (Orgs.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 115 – 130.

______. mínimo múltiplo comum. In: RIBETTO, Anelice. (Org.). políticas, poéticas e práticas pedagógicas (com minúsculas). Rio de Janeiro, Lamparina: FAPERJ, 2014. p. 20 – 33.

JAY, Martin. Cantos de experiência. Buenos Aires: Paidós, 2009.

KOHAN, Walter Omar. Filosofia para crianças. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

KOHAN, Walter Omar; WUENSCH. Ana Míriam. Filosofia para crianças: A tentativa pioneira de Matthew Lipman. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

______. OLARIETA, Beatriz Fabiana. (Orgs.). A escola pública aposta no pensamento. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

______. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução de Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LIPMAN, Matthew. A filosofia vai à escola. Tradução de Maria Elice de Brzezinski Prestes e Lúcia Maria Silva Kennedy. São Paulo: Summus, 1990.

______; SHARP, Ann Margaret; OSCANYAN, Frederick S. A filosofia na sala de aula. Tradução de Ana Luiza Fernandes Falcone. São Paulo: Nova Alexandria, 2001.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia, a escola. Tradução de Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

WALLON, Henri. Evolução psicológica da criança. Trad. Ana Maria Bessa. Lisboa: Edições 70. 1968.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. Edição Ridendo Castigat Mores. Versão para eBook. Apresentação de Nélson Jahr Garcia. 2001.

GALVÃO. Izabel. Henri Wallon: Uma Concepção Dialética do Desenvolvimento Infantil. Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2018-10-27

Issue

Section

TEACHING OF PHILOSOPHY, VARIOUS PLACES AND VARIOUS CHALLENGES