THE PLACE AND IMPORTANCE OF PHILOSOPHY IN THE TEACHER ́S GRADUATION

Authors

  • Valter Ferreira Rodrigues
  • Maria Dayanny Goncalves
  • Amanayara Raquel de Sousa Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v9i3.41673

Keywords:

Teaching Philosophy. College Formation. Graduation.

Abstract

The present text is based in the first part of a research that is under development in the Training Center of Teachers of the Federal University of Campina Grande, within the scope of the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships, which is intended to study the importance and contributions of the study of Philosophy in the Graduation courses in the CFP, in order to verify how the Philosophy collaborates in the formation of the graduating ones, especially for basic education teachers formation. In a first period (2017-2018), the research concentrated on a bibliographical-documentary study on this subject and in this text brings some considerations about the university's role in the current society, from some considerations on the analysis developed by Boaventura Santos and reflects on a way the importance of considering in philosophical teaching what he calls a Philosophy for non-philosophers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, J. A. Relatório de Atividades do Diretor do CFP/UFPB. Cajazeiras-PB, 1984. 52pg.

BRASIL. Casa Civil. Lei N° 10.419, de 9 de abril de 2002. Criação da Universidade Federal de Campina Grande – UFCG, a partir do desmembramento da Universidade Federal da Paraíba – UFPB. Brasília,2002. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/L10419.htm>. Acesso em: 07 de nov. 2015.

CARVALHO, F. Educação filosófica como resistência: considerações iniciais sobre a pedagogia da imaginação como contraconduta. In ALENCAR, M. V. et al. Filosofar e ensinar a filosofar. São Paulo, ANPOF, 2017.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Tradução Lucia Pereira de Lucena-Guerra; Ana Bustamante. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2009.

FILHO, J. A. C. Reestruturação urbana de Cajazeiras-PB influenciada pela implantação e expansão do setor de ensino superior. TCC (Licenciatura em Geografia) Universidades Federal de Campina Grande, Cajazeiras: UFCG, 2015.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Tradução Salma T. Muchail. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GALLO, S. Deleuze e a educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

SANTOS, B. S.; FILHO, N. A. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. COIMBRA: [s.n.], 2008.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da Praxis. 4. ed. Tradução Luiz Fernando Cardoso. São Paulo: Ed. Paz e Terra, 1990.

Published

2018-10-27

Issue

Section

TEACHING OF PHILOSOPHY AND TEACHER EDUCATION