INTERSUBJECTIVE RELATIONS AND ETHICS OF OTHERNESS IN EMMANUEL LÉVINAS

Authors

  • Fernando de Almeida Silva SECRETARIA DE EDUCAÇÃO - BAHIA https://orcid.org/0000-0002-4826-350X
  • Cristiane de Magalhães Porto Porto UNIVERSIDADE TIRADENTES - SE

DOI:

https://doi.org/10.7443/problemata.v14i1.65607

Keywords:

Intersubjective relations, Ethics of alterity, Emmanuel Levinas

Abstract

The philosopher of alterity, as Emmanuel Lévinas (1906-1995) is known, proposes to carry out the passage from abstract duty to intersubjective relations that are temporally effected in a concrete way, an objectivity of the Other that, paradoxically, is not objectified; on the contrary, it overflows infinitely. Thinking about the ethics of alterity in Lévinas corresponds to discussing the discovery and recognition of the other in the ethical horizon; In this perspective, the article aims to indicate intersubjective relationships that contemplate the ethics of otherness present in Levinas's philosophy. The methodological option, as a qualitative research, consists of carrying out a narrative literature review (bibliographic method) in the author's works (Totality and Infinity – 1980; Humanism of the other man – 1993; Between Us: Essays on Thinking-of-the-Other – 2010; Four Talmudic Readings – 2017) and its commentators, paying attention to a model of thought that differs from Western rationality. By way of conclusion, it is possible to say the human beyond being, establishing it as a locus of intelligibility and meaning, through intersubjective relationships of an ethical nature, whose otherness evokes responsibility and care for the 'absolutely other'. Keywords: Intersubjective relations. Ethics of alterity. Emmanuel Levinas.

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Author Biographies

Fernando de Almeida Silva, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO - BAHIA

Fernando de Almeida Silva - Graduado em Filosofia, com habilitação curricular em História e Psicologia (1999), pelo Centro Universitário Salesiano de São Paulo – UNISAL. Mestre em Família na Sociedade Contemporânea pela Universidade Católica do Salvador - Salvador/BA (2019). Pós-graduado em Psicopedagogia Institucional (2009), Gestão e Supervisão Escolar (2009) e Gestão Educacional (2012). Professor de Filosofia na rede estadual de ensino da Bahia e de História na rede municipal de ensino de Jaguaquara – BA (atual). Membro associado do Centro Brasileiro de Estudos Levinasianos (registro 96-2021). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura – GETIC/UNIT/CNPq. Doutorando em Educação na Universidade Tiradentes – PPED/UNIT/Aracaju – SE (2021), com a seguinte pesquisa “Intersubjetividade e Processos Educativos: um encontro entre Emmanuel Lévinas e Paulo Freire”. Orientadora: Profa. Dra. Cristiane de Magalhães Porto. https://orcid.org/0000-0002-4826-350X   http://lattes.cnpq.br/3600266496028026.

 

Cristiane de Magalhães Porto Porto , UNIVERSIDADE TIRADENTES - SE

Cristiane de Magalhães Porto – Doutora Multidisciplinar em Cultura e Sociedade pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestrado em Letras e Linguística pela mesma Instituição. Pesquisadora do Instituto de Tecnologia e Pesquisa (ITP). Bolsista em Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq) – Nível 2 e faz parte do Comitê Assessor de Divulgação Científica do CNPq (2018-2021), onde atou como coordenadora Comitê (2020-2021). Pós-Doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (UNIT). Membro Titular da Câmara Básica de Assessoramento de Ciências Humanas, Linguística, Letras e Artes da FAPITEC/SE (2022-2024). Líder do Grupo de pesquisa: Educação, Tecnologia da In- formação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq), Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Educação, Redes Sociotécnicas e Culturas Digitais (UFBA/CNPq). Atualmente está com pós-doutorado em andamento (FACED/UFBA). E-mail: crismporto@gmail.com

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Published

2023-04-30

Issue

Section

Papers