Literary reading as a human right: shared reading experiences in Cirandar’s community libraries

Authors

  • Renata Toigo PUCRS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Regina Kohlrausch PUCRS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Keywords:

Human Rights, Community Library, Reading, Mediation, Reader Formation

Abstract

This paper is based on the belief that literature is a basic human right, and presents, as an example of commitment to reading training and literary literacy, the actions carried out in the community libraries of the Cirandar – Integration Center for Social Networks and Local Cultures. The choice of this model aims to disseminate and encourage a practice committed to the reading mediators’ training and especially reader’s training, considering text, context and intertextual reading and thus validating diverse cultures and cultural knowledge. For this, the concepts of Candido, Queirós, Patte, Petit, and Cosson were used as reference, among other scholars related to training and reading mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Toigo, PUCRS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Letras PUCRS; Mestre em Letras - Teoria da Literatura PUCRS (2019); Especialista em Literatura Brasileira PUCRS (2016); Graduada em LETRAS - PUCRS (2005). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em formação de leitores, literatura infantil e juvenil.  

Regina Kohlrausch, PUCRS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Pós-doutoramento em Estudios Literarios na Universidade de Vigo, Espanha, com bolsa CAPES/Fundación Carolina (2010-2011). Professora titular, graduação e do Pós-graduação da área de Letras, da Escola de Humanidades da PUCRS, atuando como Decana Associada da Escola de Humanidades e Membro da Comissão Coordenadora do PPGL(2019-2020) da PUCRS. Graduação em Letras Português Espanhol e Respectivas Literaturas (1992), Mestrado (1995) e Doutorado (2004) em Letras, Teoria da Literatura, pela PUCRS. Membro do GT História da Literatura e Coordenadora do grupo de pesquisa Escritores Sulinos (CNPq). Autora de capítulos de livros e de artigos publicados em periódicos diversos. Editora da Revista Letras de Hoje - PPGL - PUCRS.

References

CCANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: BAPTISTA, Abel Barros (Org.). O direito à literatura e outros ensaios. São Paulo: Angelus Novus, 2004.

CASTRILLÓN, Silvia. O direito de ler e escrever. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2011.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2011.

COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2017.

MACHADO, Elisa Campos. Bibliotecas comunitárias como prática social no Brasil. 2008. 184 f. Tese – Universidade de São Paulo, São Paulo. 2008. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-07012009-172507/publico/Tese.pdf>. Acesso em: 25 set. 2020.

QUEIRÓS, Bartolomeu Campos de. Movimento por um Brasil literário: manifesto. Disponível em: <http://www.brasilliterario.org.br/manifesto/o-manifesto/>. Acesso em: 19 maio 2018.

PATTE, Geneviève. Deixem que leiam. Tradução de Leny Werneck. Rio de Janeiro: Rocco, 2012.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Editora 34, 2009.

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.

ROMERO, Sílvio. A literatura e a sociedade no Brasil. In: CANDIDO, Antonio (Org.) Sílvio Romero: teoria, crítica e história literária. Rio de Janeiro: LTC, 1978, p. 11-24.

TOIGO, Renata. Desafios da formação leitora em bibliotecas comunitárias: registro, arquivo e memória de leitura da literatura infantil. 2019. 122 f. Dissertação – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. 2019. Disponível em: <http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8460>. Acesso em: 30 abr. 2020.

Published

2020-10-15

Issue

Section

LITERATURE - EDUCATION, RECEPTION AND CIRCULATION OF LITERARY WORKS