Linha de Passe in the parallel of the impossible

Authors

  • Luís André Bezerra de ARAÚJO Universidade Federal da Paraíba
  • Amador RIBEIRO NETO Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Brazilian Cinema, Linha de passe, Football, Everyday life, Walter Salles and Daniela Thomas

Abstract

Departing from the metaphor already present in the title of the film, Linha de passe, by Walter Salles and Daniela Thomas (2008), searches for the representation of the relations between football and the cultural, political and sociological means. This feature film simultaneously shows the dramas and challenges of the life routine experienced by Cleuza, a domestic maid, and her four children: Dênis, Dinho, Dario and Reginaldo, who share space in a very humble place in the metropolis of São Paulo. Through the theoretical and critical contributions by several authors, such as Anatol Rosenfeld, Maurice Blanchot, Hilário Franco Júnior, Vsevolod Pudóvkin, among others, we propose a brief filmic study of Linha de passe. Keywords: Brazilian cinema; Linha de passe; football; everyday life; Walter Salles and Daniela Thomas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZERÊDO, Genilda. “A casa de Alice: uma poética do doméstico e do cotidiano”. Trabalho apresentado no XII Encontro SOCINE (Sociedade Brasileira de Estudos de cinema e audiovisual). Brasília, 2008, p. 298-307.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire um lírico no auge do capitalismo. Trad. José Carlos Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. 3 ed. São Paulo: Brasiliense (Obras escolhidas, v. 3), 1994.

BLANCHOT, Maurice. “A fala cotidiana”. In: __________. A conversa infinita 2: a experiência limite. Trad. João Moura Jr. São Paulo: Escuta, 2007, p. 235-246.

CAMPOS, Augusto de. Viva vaia: poesia 1949-1979. Cotia: Ateliê Editorial, 2001.

DA MATTA, Roberto. “Carnaval em múltiplos planos”. In: __________. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6 ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997, p. 85-151.

EISENSTEIN, Siérguei. “O princípio cinematográfico e o ideograma”. In: CAMPOS, Haroldo de. (org.). Ideograma. Lógica. Poesia. Linguagem. Trad. Heloysa de Lima Dantas. 4 ed. São Paulo: EdUSP, 2000, p. 149-166.

FRANCO JÚNIOR, Hilário. A dança dos deuses: futebol, cultura, sociedade. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

MARTIN, Marcel. “As características fundamentais da imagem fílmica”. In:

__________. A linguagem cinematográfica. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Brasiliense, 2003, p. 21-29.

PUDOVKIN, Vsevolod. “O diretor e o roteiro”. Trad. João Luiz Vieira. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema: antologia. 4 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal: Embrafilmes, 2008, p. 71-73.

ROSENFELD, Anatol. “O futebol no Brasil”. In: __________. Negro, macumba e futebol. 2ª. reimp. São Paulo: Perspectiva, 2007, p. 73-106. (Col. Debates v. 258)

USPÊNSKI, Bóris A. “Elementos estruturais comuns às diferentes formas de arte. Princípios gerais de organização da obra em pintura e literatura”. Trad. Aurora Fornoni Bernardini. In: SCHNAIDERMAN, Bóris (org.). Semiótica russa. São Paulo: Perspectiva, 1979, p. 163-218.

WISNIK, José Miguel. Veneno remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

Published

2012-10-06