O arco do tempo: ficção, História e memória cultural em Chico Buarque
Keywords:
Literature, Memory, Tradition, HistoryAbstract
Considering that history and cultural memory, far from being a dead weight, are situated
in a place in-between, simultaneously opened to the present and to the future, this
analysis aims at investigating how that notion is elaborated in Chico Buarque’s work,
particularly in his fictional memories, Leite derramado, through the perspective of our
historical and literary tradition.
Downloads
References
ASSIS, Machado de. Dom Casmurro. 9 ed. São Paulo: Ática, 1979.
BOLLE, Adélia Bezerra de Meneses. Chico Buarque de Hollanda: seleção de textos, notas, estudos biográfico, histórico e crítico e exercícios. São Paulo: Abril Educação, 1980.
BOSI, Alfredo. Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
CANDIDO, Antonio.A educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Ática, 1987.
______. O romantismo no Brasil. São Paulo: Humanitas: FFLCH, 2002.
FERNANDES, Rinaldo (Org.). Chico Buarque do Brasil: textos sobre as canções, o teatro e a ficção de um artista brasileiro. Rio de Janeiro: Garamond: Fundação Biblioteca Nacional, 2004.
GUEDES, Linaldo. Um thriller da ficção brasileira. In: FERNANDES, Rinaldo. Contos cruéis: as narrativas mais violentas da literatura brasileira contemporânea. São Paulo: Geração Editorial, 2006.
HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX: 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
HOMEM, Wagner. História de canções: Chico Buarque. São Paulo: Leya, 2009.
LOUZEIRO, José. Aracelli, meu amor. Um anjo espera a justiça dos homens. São Paulo: Círculo do Livro, 1976.
______. Infância dos mortos. São Paulo: Abril Cultural, 1984.
______. Lúcio Flávio, o passageiro da agonia. São Paulo: Abril Cultural, 1982. LÖWY, Michael; SAYRE, Robert. Revolta e melancolia: o romantismo na contramão da modernidade. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. Petrópolis: Vozes, 1995.
MENDONÇA, Wilma. Memórias de nós: o Brasil no redemoinho do capital. João Pessoa: UFPB; Porto Alegre: Karioka Multimedia, 2012.
MEINEL, Valério. Porque Cláudia Lessin vai morrer. Rio de Janeiro: Codecri, 1978.
MENESES, Adélia Bezerra de. Desenho mágico: poesia e política em Chico Buarque. 3. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2002.
______. Figuras do feminino na canção de Chico Buarque. 2. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.
RAMOS, Graciliano. São Bernardo. 25. ed. São Paulo: Record: Martins, 1976.
SANTIAGO, Silviano. O cosmopolitismo do pobre: crítica literária e crítica cultural. Belo Horizonte: UFMG, 2004.
SCHWARZ, Roberto. Uma desfaçatez de classe. In: ______. Um mestre na periferia do capitalismo: Machado de Assis. São Paulo: Duas Cidades, 1990.
______. Cetim laranja sobre fundo escuro. In: ______. Martinha versus Lucrécia: ensaios e entrevistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.
______. Duas meninas. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.
SILVA, Aguinaldo. A república dos assassinos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
SILVERMAN, Malcolm. Protesto e o novo romance brasileiro. Tradução Carlos Araújo. 2. ed. rev. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000.
SOUSA, Gabriel Soares de. Tratado descritivo do Brasil em 1587. 9. ed. rev. atual. Recife: FJN: Massangana, 2000.
SUSSEKIND, Flora. Tal Brasil, qual romance?: uma ideologia estética e sua história: o naturalismo. Rio de Janeiro: Achiamé, 1984.
VELOSO, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 1997.